Brate Rafaile, evo sada cu da ti odgovorim na neka tvoja pitanja u vezi ikone “Gostoljublja Avramovog”, mada se zaista cudim kako ti ovo nije jasno s obzirom da su Kiril i ostali, bili u Grckoj jos u julu i na ovo pitanje je stavljena tacka.
Bilo kako bilo, tebi ocigledno nije jasno, pa cu se potruditi da ti objasnim ali i ti se malo usrdnije moli Bogu kako bi ti Gospod otvorio duhovni vid i da shvatis ove veoma proste stvari.
Dakle, prvo sto mi zapada za oko u tvom pismu je da delis matejevce na one koji ne postuju slikanje Boga Oca (andrejevci) a da je sve ostalo ispravno kod njih, i na one koji zabranjuju naziv “Sv. Trojica” za ikonu “Gostoljublja Avramovog”(grigorijevci) jer te zbunjuje jedna cinjenica da je Crkva vekovima nazivala i tu ikonu kao “Sv.Trojica”.
Prvo sto se tice andrejevaca i raskola iz 1995.godine,zelim da ti kazem ovo:
dobro procitaj spise “Andrejska shizma”, “Crkveni calendar iz 1997.godine”, “Sveta Trojica u pravoslavnoj ikonografiji”, kao i one tri poslanice(1992.,1993., i 1997.).
Prva tri spisa sam dao Kirilu sad na Preobrazenje, a i ostale imate.
U ovim spisima ces shvatiti kako je nastao raskol i kako su andrejevci dobili svoje “apostolsko prejemstvo”, a o njihovom sadasnjem “dobrom” ispovedanju sam pisao ranije (ta pisma imas). Jedino se kajem sto sam neopravdano oklevetao, u tim pismima, mitropolita Grigorija jer sam slepo verovao Serafimu i Pantelejmonu koji su sve naopako izvrnuli i od jednog malog incidenta napravili citavu dramu. Zbog licnog razloga su izmislili da postoji ikonoborstvo kod grigorijevaca iako je jasno da je samo u pitanju PRECIZIRANJE naziva ikone. No, ja sam se licno pokajao zbog raskola u kojem sam bio i vratio se u krilo Majke Crkve.
………………………………………………………………………………
Dakle, naziv “Gostoljublje Avramovo” je predanjski naziv koji postoji od pamtiveka. Takodje, za istu ikonu postoji naziv i “Sveta Trojica”, isto- vekovima.
Tebe ovo sada cudi, pa se pitas zasto grigorijevci insistiraju na nazivu “Gostoljublje Avramovo”? Kazes mi “da postoje ikone iz 10. veka sa tim nazivom(Sv.Trojica)”. Slazem se.
Medjutim, tada su Oci podjednako postovali i ovu drugu ikonu (Saprestolnu), kao i sve ostale. Oduvek se znalo da je jedna “starozavetna” a druga “novozavetna”.
Iz ove nase (novozavetne) perspektive mi znamo da se Avramu javila Sveta Trojica, ali da li je to Avram znao? To jest, da li je on ili bilo ko drugi u St.Zavetu znao da je Bog TROJICAN?
Niko nije znao. BOG je objavio Svoju Trojicnost tek na Bogojavljanje.
Da li se negde u Starom Zavetu spominje Bog Otac, Sin i Sveti Duh? Nigde, jer se i nije znalo.
Sam Avram je video Gospoda i dva andjela! Citaj pazljivo 18. glavu u 1. knjizi Mojsijevoj. Narocito 22.pasus: “ I ljudi okrenuvsi se podjose put Sodoma, ali Avram jos stajase predGospodom”….Kasnije ova dva andjela unistavaju Sodom. Nigde ne pise da su ta dva andjela ustvari druga dva Lica Jednog Boga. Iako jesu bila, ali tada nisu znali. Sveti Jovan Zlatousti i mnogi drugi Oci su isto ovako tumacili.( Naravno, ne tvrdimo da je Gospod bio Isus Hristos jer je to jeres koju ispoveda Hrizostom Solunski).
Dakle, to je prvi razlog cisto –istorijski.
Drugi razlog je cisto dogmatske prirode jer je Bog u sva tri Lica do Ovaplocenja Sina Bozijeg BIO BESTELESAN, a nakon Ovaplocenja je Jedno Lice(Hristos) dobilo slozenu ipostas(Bogocovecansku).
Po Bozanstvu , sva tri Lica su NEOPISIVA ali se mogu prikazati SIMBOLICNO (Duh Sveti kao golub,plameni jezik ili andjeo, a Bog Otac kao Stari Danima ili andjeo) ali se HRISTOS ne sme prikazivati simbolicno vec iskljucivo u LJUDSKOJ prirodi koja je opisiva!! Strasna je jeres prikazivati Hrista kao bestelesnog.
U Poslanici Svetog Jovana Bogoslova takvi se smatraju antihristima. A u ona javljanja Sv.Trojice(kao tri andjela) kod sv.Aleksandra Svirskog prosto NE VERUJEM jer je to nemoguce.
A ovde je problem nastao jos krajem 80.-tih godina(proslog veka) kada su neki andrejevski “teolozi” tvrdili da je “jedino ikona sa tri andjela prava ikona Svete Trojice a da ova Saprestolna vodi u idolopoklonstvo”,itd.itd.(
Znaci, andrejevcima je to bila jedina ispravna ikona Svete Trojice naustrb Saprestolne koja je vekovima postovana u Crkvi.
Andrejevci su se pozivali na neke odluke sa ruskih Sabora koji nisu u skladu sa 7. Vaseljenskim Saborom. Izmedju ostalog, i da je ikona sa tri andjela jedini “obrazac po kome se slika Sveta Trojica”. Pa, brate, ako SADA (to jest,u Novom Zavetu) Svetu Trojicu cini Gospod Isus Hristos sa Ocem i Duhom Svetim, onda zamisli da ispod ikone sa tri andjela umesto”SVETA TROJICA” da bude napisano: “GOSPOD ISUS HRISTOS SA OCEM I DUHOM SVETIM”. Da li je to dogmatski ispravno? Ko je od tih andjela Hristos?!! Strasna hula!.....ali,”braca” andrejevci insistiraju da je to JEDINA ikona Svete Trojice.
Da li to znaci da je Crkva kroz vekove pravila dogmatsku gresku sto je tu ikonu nazivala kao “Sveta Trojica”? Naravno da nije, jer se PODRAZUMEVALO da ta ikona pripada snishodecem javljanju Svete Trojice u St.Zavetu, ali se i Saprestolna (novozavetna) postovala podjednako, kao sto ti napisah na pocetku.
Niko zbog toga nije pravio problem, prosto jer to nije sasvim PRECIZAN naziv zbog novozavetne realnosti (zbog Hrista).
Takodje, i zbog drugih ikona koje su bile samo kao istorijske greske (npr. ikona Pedesetnice sa apostolom Pavlom) NIKO NIKAD nije pravio problem, ali su se nasli sada “pametnjakovici” koji su od istorijskih (tj. slikarskih) greski napravili citavu teoriju, pa su poceli da brisu Bogorodicu(iako je Ona bila na Pedesetnici), da hule na Saprestolnu ikonu ,itd.itd. Zato su matejevci u onim odlukama govorili:”..od sada da se ne slika apostol Pavle.. “, pa: “…od sada da pise “Gostoljublje Avramovo”…”, itd.
Dakle, matejevci tako priznaju da su, do sada, postojale neke greske i netacnosti, ali to u ISTORIJI NIJE NIKO podizao na stepen dogme sve dok se nisu pojavili “umni” sa svojim bogohulnim teorijama…… Grigorijevski Sinod nije anatemisao nikog ko tu ikonu naziva “Sveta Trojica”(ako shvatamo da je starozavetna),vec one koji prave bunt i raskol u Crkvi bez ikakvog razloga.
Tako da su o ovom, (a i svim ostalim) pitanjima, grigorijevci ODLICNO rasudili i u skladu sa Predanjem i tumacenjima Sv.Jovana Damaskina, Sv.Jovana Zlatoustog i drugih Otaca, a u skladu sa ovim novim momentom (novoikonoborstvo), sto su nazvali ikonu pravim imenom.
Inace, imam sliku freske iz manastira Decani iz 16.veka gde je ispod ove ikone ovako napisano: “GOSTOLJUBLJE AVRAMOVO-starozavetna Sveta Trojica”.
Tako da je ovo predanje i u srpskoj Crkvi, a nisu to Grci izmislili.(klikni ovaj naziv na internetu pa ces videti sta sve ima).
Ako te cudi sada, zasto to nije ranije ispravljeno, ponavljam ti: nije bilo bogohulnih teorija, a i znala se razlika izmedju Starog i Novog Zaveta. Ali, danas neki “umni” to ne razlikuju.
………………………………………………………………………………
Takodje, Filadelfijskoj Crkvi (tj. Crkvi naseg vremena) iz Otkrovenja, Gospod ne nalazi gresku vec je hvali (kao i Efesku-iz vremena Apostola), a dok druge Crkve(iz drugih perioda) UGLAVNOM KRITIKUJE zbog nekih anomalija. Razumi ovo….
Nadam se da sam uspeo, uz Boziju pomoc, da ti nesto pojasnim.
Pozdrav za sve I.P.H. Makedonije!