2024/05/07
ΣΤΑΥΡΟΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟ ΠΑΣΧΑ 2024
2024/05/06
ΠΑΣΧΑΛΙΟΝ ΕΟΡΤΙΟΝ ΜΗΝΥΜΑ
Επί την του κυρίου ημών Ιησού Χριστού εκ τάφου Θείαν Έγερσιν
Του αοιδίμου και αγιωτάτου Αρχιεπισκόπου Θηβών κυρού Χρυσοστόμου (+2023)
"...Εχθροί όντες κατηλλάγημεν τω Θεώ δια του θανάτου του Υιού Αυτού". (Ρωμ.5:10)
Συμφιλιωθήκαμε, δεν είμαστε πλέον εχθροί με τον Θεό, καταργήθηκε η Προπατορική αμαρτία, το μεσότοιχο της έχθρας.
Με το θείο βάπτισμα ο παλαιός άνθρωπος, ο παλαιός Αδάμ βυθίζεται και εξαφανίζεται και ενδύεται τον νέον, τον Χριστό, τον αναμάρτητο Αδάμ. Ο Χριστός μας χάρισε το μέγιστο δώρο της υιοθεσίας. Έχουμε γίνει κατά χάριν υιοί του Θεού και συγκληρονόμοι της βασιλείας Του. Οι μεγάλες αυτές δωρεές και τα χαρίσματα δόθηκαν στο ανθρώπινο γένος με το Πάθος και την Ανάσταση του Χριστού.
"Αύτη η ημέρα ην εποίησεν ο Κύριος!" Γι' αυτό η ημέρα της Αναστάσεως του Χριστούαπό τους υμνωδούς της Εκκλησίας υμνείται ως "βασιλίς και κυρία", ως "εορτή εορτών" και "πανήγυρις πανηγύρεων". Είναι η πρώτη των ημερών, "η μία των Σαββάτων" (η πρώτη, δηλαδή, ημέρα της εβδομάδας κατά τους Ιουδαίους), ημέρα του Κυρίου, η Κυριακή για εμάς τους Χριστιανούς.
Η ημέρα αυτή δεν έχει τα πρωτεία μόνο για την ανάπλαση και πνευματική αναγέννηση της πλάσης και δημιουργίας του κόσμου. Αλλά είναι και η ημέρα δια την οποίαν λέγει η Γραφή: "Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γήν... και εγένετο εσπέρας και εγένετο πρωί ημέρα μία." (Γένεσις Κεφ. 1)
Με τον εορτασμό του Πάσχα δεν επαναφέρουμε απλώς στην μνήμη μας το θείο γεγονός της Αναστάσεως, αλλά προσπαθούμε να βιώσουμε το Μυστήριο της Αναστάσεως, να αισθανθούμε την πνευματική χαρά και αλλοίωση. Για αυτό "καθαρθώμεν τας αισθήσεις και οψόμεθα τω απροσίτω φωτί της Αναστάσεως". (Καταβασίες Πάσχα)
Ας αισθανθούμε την χαρά της Αναστάσεως, την Χάρη της απολυτρώσεως και της ημετέρας σωτηρίας. Ας επιδείξουμε καρπούς αξίους της πιστεώς μας. Ας εγερθούμε εκ των νεκρών έργων της αμαρτίας και "συγχωρέσωμεν πάντας τη Αναστάσει, αλλήλους περιπτυξώμεθα". Η πίστη μας στον Αναστάντα Κύριο πρέπει να μας οδηγεί σε συναδέλφωση, σε έργα αγάπης, φιλανθρωπίας και αρετής.
Η Ανάσταση του Ιησού είναι ανάσταση κάθε ψυχής, είναι ανάσταση και ζωή κάθε πιστού, κάθε μετανοημένου Ορθοδόξου Χριστιανού Ορθοδόξου Χριστιανού. "Εγώ ειμί η ζωή και η αλήθεια" (Ιωάννης ιδ',6), διακήρυξε στους μαθητές του και σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι το Φως του κόσμου, και μόνον στο φως της αναστάσεως Του "οψόμεθα φως". (πρβλ. "Δοξολογία")
Είναι η Ζωή, η οποία εκ τάφου ανέτειλε, για να μην αποθάνουμε. Εκείνος άλλαξε την πορεία της ανθρωπότητας και έδωσε νέο περιεχόμενο στην ιστορία. Είναι η πηγή της ηθικής αναγέννησης, ο αναμορφωτής της ανθρωπότητας, ο λυτρωτής και σωτήρας, ο Κύριος μας και ο Θεός μας.
Ας ακούσουμε το χαροποιό διάγγελμα από φίλους και εχθρούς. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Ας πάρουμε θάρρος και δύναμη στον αγώνα της ζωής. Μη φοβηθούμε τα κύματα της ακαταστασίας, τις θλίψεις και τις συμφορές του βίου. Ας ακούσουμε της φωνής, "ιδού εγώ ζω και υμείς ζήσεσθε" (Ιωάν. ιδ΄ 19), που διασαλπίζει ο Αναστάς Κύριος.
Οι υπό απιστία και ολιγοπιστία κρατούμενοι, ας ανοίξουν τα μάτια της ψυχής τους στο φως του Χριστού. Ο αιώνιος και αειλαμπής φάρος, ο οποίος οδηγεί στον λιμένα της χαράς και της σωτηρίας, ανέτειλε λαμπρός. Ας προσκυνήσουμε προσπίπτοντας στον Αναστάντα Σωτήρα και Κύριο.
"Αύτη η ημέρα ην εποίησεν ο Κύριος, αγαλλιασόμεθα και ευφρανθώμεν εν αυτή". Είναι η ημέρα κατά την οποία αντήχησε για πρώτη φορά το ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ και αντίλαλος θα εξακολουθεί να υφίσταται στους αιώνες και όλες οι γενιές θα απαντούν με πίστη και ευλάβεια, όπως και σήμερα ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ Ο ΚΥΡΙΟΣ!
Ταπεινός ευχέτης προς τον εκ τάφου Αναστάντα Σωτήραν Χριστόν
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ Γ.Ο.Χ.
+ Ο Θηβών και Λεβαδείας ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
(Περιοδικό "Θηβαϊκή Φωνή", τεύχος 15 του 2006. σελ. 3- 5)
2024/05/01
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΕΠΙΣΗΜΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ
Βρισκόμαστε στην πολύ δυσάρεστη θέση να ανακοινώσουμε, με πόνο ψυχής, ότι οι πρώην Επίσκοποι μας Ιάκωβος και Ιγνάτιος μετά της Μονής Παναγουλάκη και ετέρων τριών Ιερομονάχων δημιούργησαν από εμπάθεια και μίσος αδικαιολόγητο σχίσμα όπως διακαώς ποθούσαν και διακήρυτταν ήδη από το 2017. Αρχι-Τέκτονας του Σχίσματος είναι ο Μεσσηνίας κ. Ιάκωβος στον οποίο χρεώνεται (με το περιβάλλον του) η ηθική αυτουργία, η κατασυκοφάντηση και εξύβριση του αοιδίμου Πρωθιεράρχου μας κυρού Χρυσοστόμου (+2023) ως "αιρετικού που δεν τον μνημονεύει" και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτού Αττικής και Μεγαρίδος κ.κ. Κοσμά. Επιπλέον φέρει την ηθική ευθύνη για συκοφαντίες, εξυβρίσεις, ενίσχυση φατρίας εμπαθών κληρικών, μεθόδευσης σπίλωσης Κληρικών, ζώντων και κεκοιμημένων, τη διασπορά του μίσους του ψεύδους, του φανατισμού. Η παραποίηση εκφράσεων δια της κοπτοραπτικής, εγγράφων και ηχητικά, η εξώθηση φανατισμένων οπαδών, λαϊκών και ασεβών ρασοφόρων, να σπάνε Ιερούς Ναούς, να βιαιοπραγούν κατά κληρικών και λαϊκών, την ηθική εξόντωση του Σεβ/του Αττικής κ. Κοσμά, ακόμη και την κακοποίηση του. Όλα αυτά εν μέσω της Αγίας Τεσσαρακοστής και κατά παράβαση πλειάδος Ιερών Κανόνων, δείχνοντας ότι κατέχονται υπό πνεύματος "αγρίου" και όχι πάντως "Αγίου". Δυστυχώς, πέρα από μια φατρία (όπως τους ονόμαζε ο αοίδιμος Θηβών κυρός Χρυσόστομος) τριών ιερομονάχων, συνευδόκησε ο επίσκοπος Φθιώτιδος κ. Ιγνάτιος, κολακευόμενος ως "Πρόεδρος" και φοβούμενος το μένος και την επίδραση στο Μοναστήρι που διαβιοί. Έχει όμως ακέραιη την ευθύνη διότι χωρίς την συνδρομή του, δεν θα συντελούνταν το αποτρόπαιο αυτό Σχίσμα των Ιακωβιτών. Ας θυμάται ο αγαπητός επίσκοπος κ. Ιγνάτιος το ιστορικό παράδειγμα του πρώην Κορινθίας Καλλίστου. Κι εκείνος τον "Πρόεδρο Συνόδου" παρίστανε για λίγα έτη αλλά εκείνοι που τον χρησιμοποίησαν τον "πέταξαν" έξω από το Μοναστήρι του, αφού δεν τους ήταν χρήσιμος πια. Οι ίδιοι, χαμηλής παιδείας και πνευματικής καταστάσεως, που τον εξύβριζαν και του έκαναν επίθεση σε Τύρναβο την περίοδο των Χριστουγέννων, Θεσσαλονίκη παλαιότερα και στην πανήγυρη της Παναγίας Γοργοϋπηκόου, θα είναι αυτοί που θα τον "πετάξουν" στον κάλαθο της ιστορίας, όταν δεν θα τους είναι χρήσιμος ή δεν θα ικανοποιεί τις επιθυμίες τους. Δεν θα αναφερθούμε, επί του παρόντος, σε όλο το μίσος, την εμπάθεια και την μεθόδευση συγκεκριμένων προσώπων, σεβόμενοι την πιο κατανυκτική περίοδο του έτους, την Μεγάλη Σαρακοστή, περίοδο μετανοίας, συγγνώμης, έργων αγάπης και σιωπής.
Παραθέτουμε σημαντικά έγγραφα όπως την τελευταία επιστολή του αοιδίμου Πρωθιεράρχου μας Θηβών κυρού Χρυσοστόμου προς τον Μεσσηνίας Ιάκωβο. Ο ίδιος προσπάθησε να αποσπάσει υπογραφή ανατροπής από τον Μακαριστό Πρωθιεράρχη κυρό Χρυσόστομο αλλά ο αείμνηστος αρνήθηκε και του συνέστησε (χωρίς ο κ. Ιάκωβος να το λάβει ποτέ υπ' όψιν) "να προσέχει τα μίση"! Οι Μητροπολίτες Θηβών και Αττικής ήταν στο στόχο των σχισματοποιών ήδη από το 2017 διότι τόλμησαν σαν Αρχιερείς (!) να γράψουν μελέτες Ποιμαντικών θεμάτων με εκκλησιολογικές προεκτάσεις για την αποκατάσταση των Σχισμάτων και τη σωτηρία αθανάτων ψυχών. Έκτοτε το πνεύμα του Ιούδα περιήλθε σε διάφορες ταραγμένες ψυχές που διαφώνησαν.
Επιπλέον, παραθέτουμε τις απαντήσεις του Σεβ/του Μητροπολίτου Αττικής κ. Κοσμά στην τελευταία συνεδρίαση της Ιεραρχίας, η οποία στιγματίστηκε από άρνηση υπογραφής του προτεινόμενου εγγράφου περιβάλλοντος του κ. Ιακώβου, την από κοινού μελέτη και διόρθωση με στόχο την κοινή υπογραφή και καταλλαγή κατά την εκκλησιαστική τάξη. Αρνούμενοι, πέραν του 3ώρου, οι επίσκοποι Ιάκωβος και Ιγνάτιος να υπογράψουν το κείμενο τους και παράλληλα απαιτώντας να υπογράψει ο Σεβ/τος Αττικής κ. Κοσμάς μόνος, κατόπιν της αποχώρησης του Σεβ/του Αττικής, υπέγραψαν φατριαστικώς και εξωσυνοδικώς το μη εγκεκριμένο υπό της Συνόδου κείμενο τους μετά μόλις 4 ιερομονάχων, παρασύροντας και απλοϊκούς ιερείς ότι αν δεν το υπογράψουν "θα γίνει σχίσμα"! Ο πραγματικός τους σκοπός, όμως, ήταν ακριβώς η μεθοδεύση του ιακωβίτικου σχίσματος και η επιβολή αντικανονικής καθαίρεσης στο Σεβ/το Αττικής κ. Κοσμά, αποπτύοντας ακόμη και την Αρχιεροσύνη τους! Στη συνέχεια επέβαλαν πραξικοπηματικώς, αντισυνοδικώς και κατά πάραβαση των Ιερών Κανόνων "επ' αόριστον αργία" εν είδη καθαίρεσης (!) χωρίς ουσιαστικό κατηγορητήριο και χωρίς δίκη, με τοποθέτηση "Τοποτηρητή". Χωρίς να λαμβάνουν υπ' όψιν ούτε τις αδελφές Εκκλησίες Κύπρου και Ρωσσίας, κατήγοροι και δικαστές! Ο Σεβ. Μητροπολίτης Αττικής, λαμβάνοντας υπ' όψιν τους Ιερούς Κανόνες και την Αρχιερατική του ευθύνη έναντι του Θεού, την αντικανονική και ιδιοτελή διαδικασία να αρπάξουν τους Ιερούς Ναούς της Ιεράς Μητροπόλεως Γ.Ο.Χ. Αττικής και κατόπιν να τον "ξεφορτωθούν" με καθαίρεση, την απόφαση των Επιτροπών των ενοριών της Αττικής και του Ορθοδόξου λαού να μην ενδώσουν στο πραξικόπημα και το σχίσμα, διέκοψε προσωρινώς (κατά τους Θείους και Ιερούς Κανόνες) την Εκκλησιαστική κοινωνία μετά των δύο Αρχιερέων ώστε να τους προφυλάξει από τον ολισθηρό γκρεμό του σχίσματος και παράλληλα να μην αφήσει το λογικό Ποίμνιο βορά στους νοητούς λύκους των αιρέσεων. Την ίδια περίοδο, ο Ιερός Κλήρος της Εκκλησίας Γ.Ο.Χ. Κύπρου όπως και η Ιερά Μονή Οσίων Αγιορειτών Πατέρων Οινόης Αττικής καταδικάζουν ομοίως τον φατριασμό και μελετώμενο σχίσμα των 2 επισκόπων και των συνεργατών τους.
Παρά την επιβεβλημένη ενέργεια της διακοπής της κοινωνίας μετά των φατριαστών Αρχιερέων, απάντησε στις δύο προσχηματικές κλήσεις και παρέστη προσωπικώς κατά την τελευταία (παρότι αντικανονικές μέσα σε λίγες μέρες, ενώ απαιτείται τουλάχιστον μήνας κάθε φορά και συνεδρίαση εκτός Σαρακοστής) για να τους γλιτώσει από την αμαρτία του σχίσματος. Το περιβάλλον όμως του επισκόπου Ιακώβου Κιτσαντά και των συνεργατών είχε ήδη προαποφασίσει το Σχίσμα, την εδραίωση του μίσους και του φανατισμού, σε συνέχεια λαϊκών δικαστηρίων σπίλωσης και συκοφάντησης και στην αγνόησή έγγραφων διευκρινίσεων και καταλλάγης. Έβαψαν τα χέρια τους με το αίμα του σχίσματος, με ψευδολογίες κατά μίμηση του πατέρα του ψεύδους και με απειλές κατά των ορθοδόξων πιστών και των Ιερών Ναών τους, αρνούμενοι τον διάλογο και την καταλλαγή για να επιτύχουν προσωπικές σκοπιμότητες. Βρήκε υπόσταση σε εμπαθή πρόσωπα ο διάβολος των σχισμάτων.
Σταματούμε τη σύντομη ενημέρωση εδώ, με την ελπίδα να μην χρειαστεί να ενημερώσουμε περαιτέρω πριν την εβδομάδα του Αγίου Πάσχα. Έκαστο μέλος της Γνησίας Ορθοδόξου Εκκλησίας (κλήρος, μονάζοντες και λαός) καλείται να λάβει την ιστορική ευθύνη ενώπιον της Αλήθειας και της Εκκλησίας του Χριστού, προασπίζοντας την Αποστολική Διαδοχή και Πίστη των Αγίων Πατέρων και των Οικουμενικών Συνόδων, καλώντας σε μετάνοια και συναίσθηση όσων σχίζουν τον άρραφο χιτώνα του Χριστού σπιλώνοντας τον αιωνόβιο Ιερό Αγώνα των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών. Καλή μετάνοια και φώτιση σε όλους μας!
Θηβών Χρυσόστομος Τελευταία Επιστολή Προς πρ. Μεσσηνιας (5-1-2023) by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
Αττικής Κοσμά -ΕΞΗΓΗΣΙΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΙΣ- 2023-03-19 by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ.Ο.Χ. ΚΥΠΡΟΥ by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
Απάντησις Εις Ιγνάτιο 20-2-2024 Για Την Σύγκληση by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
Πρώτη Απολογία Αττικής Κοσμά (10-3-2024) by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
Αττικής Κοσμά Απάντησις Εἰς Την 2αν Κλήσιν Προς Απολογίαν (24-3-2024) by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
Απάντηση Του Αττικής Κοσμά Στην 3η Κλήση Προς Απολογία (2-4-2024) by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
Πρακτικό Συνεδριάσεως Επιτρόπων Ι. Μητρ. Αττικής & Μεγαρίδος 29-2-2024 by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
Δήλωσις Αττικής Κοσμά Πλήρους Αποδοχής Των Οικ. Συνόδων by ΚΗΡΥΞ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ on Scribd
2024/04/27
Οι δύο φύσεις και το ένα πρόσωπο του Χριστού κατά Ιωάννη Δαμασκηνό
Καίτοι όμως ένα είναι το πρόσωπο και η υπόσταση του Χριστού, ο Θεός Λόγος, το όνομα Χριστός, όπως τονίζει ο Δαμασκηνός, δεν δηλώνει μόνο τη μία φύση, τη θεία, αλλά και τις δύο φύσεις, γιατί είναι όνομα που συνδέεται με την ενανθρώπηση. Ο ενανθρωπήσας λέγεται Χριστός, γιατί, όπως σημειώνει κατά λέξη, στηριζόμενος στο Γρηγόριο Θεολόγο, «αυτός… εαυτόν έχρισε, χρίων μεν ως Θεός το σώμα τη θεότητι αυτού, χριόμενος δε ως άνθρωπος. αυτός γαρ εστί τούτο κακείνο. Χρίσις δε η θεότης της ανθρωπότητος» .
Ο Χριστός έχοντας δύο φύσεις, έχει εν ταυτώ διπλή τελειότητα, διπλή ομοουσιότητα και διπλή γέννηση. Είναι δηλ. τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, ομοούσιος με τον Πατέρα του και το Άγ. Πνεύμα και ομοούσιος με τη μητέρα του και με μας, καθώς και προαιώνια γεννηθείς από τον Πατέρα του κατά τη θεότητα και επ’ εσχάτων των ημερών από τη μητέρα του κατά την ανθρωπότητα για την επιτέλεση του σωτηριώδους έργου της θείας οικονομίας .
Οι δύο φύσεις του είναι ενωμένες στην υπόσταση του Λόγου «κατά σύνθεσιν» ή «καθ’ υπόστασιν», όπως είπαμε, και μάλιστα «ατρέπτως και ασυγχύτως και αναλλοιώτως και αδιαιρέτως και αδιασπάστως» , και ως εκ τούτου διακρίνονται μεταξύ τους, όπως τονίζει ο Δαμασκηνός, ακολουθώντας εν προκειμένω πιστά τη διδασκαλία του Κυρίλλου Αλεξανδρείας και της Ε΄ Οικουμενικής συνόδου, μόνον «κατ’ επίνοιαν και θεωρίαν». Ωστόσο η διάκριση αυτή, λόγω της ασύγχυτης και άτρεπτης ένωσης των δύο φύσεων, είναι πραγματική, με αποτέλεσμα να σώζονται και μετά την ένωση αναλλοίωτα τα φυσικά τους ιδιώματα και η ουσιώδης διαφορά τους. Άλλωστε αυτό ακριβώς αποτελεί κατ’ αυτόν το βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα της «καθ’ υπόστασιν» ένωσης των δύο φύσεων στο Χριστό: το ότι δηλ. όχι μόνο τηρείται αλώβητη η ενότητα του προσώπου του, αλλά διασώζεται αναλλοίωτη και η ουσιώδης διαφορά των δύο φύσεών του. «Το γαρ κτιστόν», τονίζει χαρακτηριστικά ο Δαμασκηνός, «μεμένηκε κτιστόν, και το άκτιστον, άκτιστον. Το θνητόν έμεινε θνητόν, και το αθάνατον, αθάνατον. το περιγραπτόν, περιγραπτόν. το απερίγραπτον, απερίγραπτον, το ορατόν, ορατόν, και το αόρατον, αόρατον. “Το μεν διαλάμπει τοις θαύμασι, το δε ταις ύβρεσιν υποπέπτωκεν”». Έτσι ενώ η θεότητα του Χριστού είναι απαθής, η ανθρώπινη φύση του εξακολουθεί να παραμένει παθητή και μετά την «καθ’ υπόστασιν» ένωση.
Για να κάνει κατανοητή την αλήθεια αυτή, ο Δαμασκηνός χρησιμοποιεί δύο παραδείγματα, αν και επισημαίνει ότι είναι αδύνατο να υπάρξει κατάλληλο παράδειγμα, που να μπορεί να παραστήσει επακριβώς τις αλήθειες του ορθοδόξου δόγματος. Όπως, όταν ένα τσεκούρι κόψει ένα ηλιόλουστο δένδρο, ο ήλιος μένει απαθής, ή όταν πέσει νερό σε πυρακτωμένο σίδηρο, σβήνει τη φωτιά, χωρίς να βλάψει το σίδηρο, το ίδιο, λέει, συμβαίνει mutatis mutandis και με τις δύο φύσεις του Χριστού. όταν έπαθε η σάρκα του, η θεότητά του ως απαθής δεν οικειώθηκε το πάθος, παρόλο που ήταν αχώριστα ενωμένη μ’ αυτήν.
Κατόπιν τούτων δεν μπορεί να γίνει λόγος για μία φύση στο Χριστό με την ευτυχιανική ή τη γενικότερη αντιχαλκηδονική έννοια του όρου. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει σε σύγχυση, φυρμό και ανάκραση των φύσεων, δηλ. σε σαφή Μονοφυσιτισμό. Βεβαίως ο Δαμασκηνός δεν αγνοεί τη χρήση και τη θεολογική νομιμότητα της κυρίλλειας φόρμουλας «μία φύσις του Θεού Λόγου σεσαρκωμένη» μέσα στην ορθόδοξη παράδοση, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την ερμηνεία και τη θεώρησή της από την Ε΄ Οικουμενική σύνοδο ως δογματικά ισοδύναμης με τη δυοφυσιτική φόρμουλα του Όρου της Χαλκηδόνας. Ωστόσο στηριζόμενος στη Β΄ Προς Σούκκενσο επιστολή του Κυρίλλου Αλεξανδρείας και επικαλούμενος τη σχετική ερμηνεία του Λεοντίου του Βυζαντίου, αντιλαμβάνεται τη φράση «μία φύσις» της φόρμουλας αυτής ως αναφερόμενη όχι στην υπόσταση αλλά στη θεία φύση του Λόγου . Η ανθρώπινη δηλ. φύση του δηλώνεται στη φόρμουλα αυτή με τη μετοχή «σεσαρκωμένη».
Εξάλλου δεν θα μπορούσε να γίνει λόγος στο Χριστό ούτε και για μία σύνθετη φύση αποτελούμενη «εκ θεότητος και ανθρωπότητος». Ο Δαμασκηνός θεωρεί άκρως επικίνδυνη και απαράδεκτη τη σεβηριανή φράση «σύνθετη φύση» και υιοθετεί αντ’ αυτής την καθιερωμένη ήδη στην προγενέστερη ορθόδοξη παράδοση φράση «σύνθετη υπόσταση», με την καππαδοκική ασφαλώς έννοια του όρου «υπόσταση» που σημαίνει «πρόσωπο» και όχι με την αλεξανδρινή που σημαίνει «ουσία» ή «φύση». Η διάκριση των όρων «φύσις» και «υπόστασις» είναι γι’ αυτόν καθοριστική για την κατανόηση και διατύπωση της ορθόδοξης Χριστολογίας. Γι’ αυτό, όπως παρατηρεί εύστοχα, αιτία της πλάνης των αιρετικών, και συγκεκριμένα των Μονοφυσιτών και των Νεστοριανών, είναι η ταύτιση που κάνουν στους όρους «φύση» και «υπόσταση». Και ο Σεβήρος λ.χ. κάνει λόγο για «σύνθετη υπόσταση». επειδή όμως ταυτίζει τη «φύση» με την «υπόσταση», «σύνθετη υπόσταση» σημαίνει γι’ αυτόν «σύνθετη φύση».
Η θεώρηση του Χριστού ως «σύνθετης φύσης» είναι κατά το Δαμασκηνό απαράδεκτη, γιατί θίγει ευθέως τη διπλή ομοουσιότητα και τελειότητα των δύο φύσεων του Χριστού. Η σύνθετη φύση, όπως επισημαίνει, δεν μπορεί να είναι ομοούσια με καμιά από τις δύο φύσεις απ’ τις οποίες έγινε η σύνθεση, αφού θα αποτελούσε κάτι διαφορετικό από τα στοιχεία που τη συνθέτουν. Το σώμα λ.χ. που έχει προκύψει από τη σύνθεση των τεσσάρων στοιχείων (της φωτιάς, του αέρα, του ύδατος και της γης), ή ο άνθρωπος που έχει προκύψει από τη σύνθεση ψυχής και σώματος δεν είναι ομοούσια όντα με κανένα από τα στοιχεία που τα απαρτίζουν. Ο Χριστός όμως μετά την «καθ’ υπόστασιν» ένωση των δύο φύσεών του, μένοντας ο ίδιος τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, είναι ομοούσιος με τον Πατέρα του και το Άγ. Πνεύμα κατά τη θεία του φύση και ομοούσιος με τη μητέρα του και με μας κατά την ανθρώπινη φύση του. Κατά συνέπεια, αν θεωρηθεί ως «σύνθετη φύση», δεν μπορεί να ονομασθεί ούτε Θεός ούτε άνθρωπος, αλλά μόνο Χριστός, και μάλιστα το όνομα αυτό δεν θα δηλώνει την υπόστασή του αλλά τη μία αυτή σύνθετη φύση του.
Αντίθετα η θεώρηση του Χριστού ως «σύνθετης υπόστασης» διασφαλίζει κατά το Δαμασκηνό τόσο την ενότητα του προσώπου του όσο και τη διπλή ομοουσιότητα και τελειότητά του. Αρκεί βεβαίως να νοείται ορθόδοξα, ότι δηλ. η απλή και ασύνθετη υπόσταση του Λόγου προ της σαρκώσεως, με την ενανθρώπηση γίνεται σύνθετη από δύο τέλειες φύσεις, της θεότητας και της ανθρωπότητας, ενώνοντας «καθ’ υπόστασιν» στον εαυτό της τη θεία με την ανθρώπινη φύση.
Για να παραστήσει σαφώς την έννοια, με την οποία νοείται ο Χριστός ως σύνθετη υπόσταση, ο Δαμασκηνός χρησιμοποιεί ως παράδειγμα το πυρακτωμένο μαχαίρι. Όπως όταν προσεγγίσει το σιδερένιο μαχαίρι στη φωτιά πυρακτώνεται, και γίνεται έτσι η πρώην απλή υπόστασή του σύνθετη, προσλαμβάνοντας στον εαυτό της εκτός από την ενυπάρχουσα φύση του σιδήρου και τη φύση της φωτιάς, χωρίς μάλιστα να αλλοιώνεται καμία από τις δύο αυτές φύσεις, κατά τον ίδιο τρόπο και ο Χριστός. ενώ ως Υιός και Λόγος του Θεού αποτελεί μία από τις υποστάσεις της τριαδικής θεότητος, έχοντας στην υπόστασή του ολόκληρη τη θεία φύση ανελλιπή, με το να προσλάβει στον εαυτό του την ανθρώπινη φύση από την Παρθένο Μαρία, έγινε από απλή υπόσταση, που ήταν, σύνθετη, έχοντας εφεξής στην υπόστασή του εκτός από την ενυπάρχουσα φύση της θεότητος και την ανθρώπινη φύση που προσέλαβε.
Ως εκ τούτου ο Χριστός ως σύνθετη υπόσταση αποκτά κατά το Δαμασκηνό ένα «ιδιαίτατο ιδίωμα», κατά το οποίο παρά τη διπλή τελειότητα και ομοουσιότητά του διαφέρει τόσο από τον Πατέρα του και το Άγ. Πνεύμα όσο και από τη μητέρα του και τους λοιπούς ανθρώπους κατά το ότι ο ίδιος είναι εν ταυτώ Θεός και άνθρωπος . Γι’ αυτό και μπορεί να ονομάζεται όχι μόνο «τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος» λόγω των δύο τελείων φύσεών του, αλλά και «όλος Θεός και όλος άνθρωπος» λόγω της μιας υποστάσεως των δύο φύσεών του .
Η «καθ’ υπόστασιν» ή «κατά σύνθεσιν» ένωση των δύο φύσεων στη μια σύνθετη υπόσταση του Λόγου συνεπάγεται κατά το Δαμασκηνό α) τη μεταξύ τους περιχώρηση, β) την αντίδοση των φυσικών τους ιδιωμάτων, γ) τη θέωση της ανθρώπινης φύσης και δ) τη μία προσκύνηση του Χριστού.
Κατ’ αρχήν, όσον αφορά στην περιχώρηση των δύο φύσεων, πρέπει να τονίσουμε ότι ο Δαμασκηνός τη θεωρεί τόσο άρρηκτα συνδεδεμένη με την «καθ’ υπόστασιν» ή «κατά σύνθεσιν» ένωση, μέχρι του σημείου να δέχεται σαφώς τη μεταξύ τους πλήρη εννοιολογική ταυτότητα. Εξάλλου, όπως επισημαίνει, όταν γίνεται λόγος για την περιχώρηση των φύσεων, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η περιχώρηση γίνεται από τη θεία φύση προς την ανθρώπινη, και όχι αντίστροφα, γιατί η θεία φύση είναι αυτή που περνάει απ’ όλα τα όντα και τα περιχωρεί, ενώ μέσα απ’ αυτήν δεν μπορεί να περάσει τίποτε. Για να καταστήσει δε σαφή την έννοια της περιχώρησης των φύσεων, χρησιμοποιεί και πάλι το παράδειγμα του πυρακτωμένου σιδήρου. Όπως η φωτιά περνάει μέσα από το σίδηρο, χωρίς η φύση του σιδήρου να μπορεί να μεταβληθεί στη φύση της φωτιάς, ανάλογα συμβαίνει και με την περιχώρηση μεταξύ των δύο φύσεων του Χριστού.
Η αντίδοση επίσης των φυσικών ιδιωμάτων ως συνέπεια της «καθ’ υπόστασιν» ένωσης νοείται κατά το Δαμασκηνό με την έννοια της οικειώσεως εκ μέρους του Λόγου όλων των ιδιωμάτων της ανθρώπινης φύσης του, αλλά και της ταυτόχρονης μεταδόσεως σ’ αυτήν όλων των ιδιωμάτων της θείας φύσης του, ώστε να θεωρείται ο ίδιος και Θεός και άνθρωπος, και κτιστός και άκτιστος, και παθητός και απαθής, αποκαλούμενος όχι μόνο «Θεός παθητός… και Κύριος της δόξης εσταυρωμένος», λόγω της ανθρώπινης φύσης του, αλλά και «παιδίον προαιώνιον και άνθρωπος άναρχος», λόγω της θείας φύσης του. «Ούτος εστιν ο τρόπος της αντιδόσεως», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Δαμασκηνός, «εκατέρας φύσεως αντιδιδούσης τη ετέρα τα ίδια δια την της υποστάσεως ταυτότητα και την εις άλληλα αυτών περιχώρησιν».
Όσον αφορά στη θέωση της ανθρώπινης φύσης του Χριστού, αυτή συντελέστηκε κατά το Δαμασκηνό «εξ άκρας συλλήψεως», ταυτόχρονα με την «καθ’ υπόστασιν» ένωση. Στηριζόμενος ο ιερός πατήρ στο Γρηγόριο Θεολόγο , χαρακτηρίζει τη θεωμένη ανθρώπινη φύση του Χριστού «ομόθεο» και «Θεό». Όπως όμως διευκρινίζει, η θέωση αυτή δεν συνέβη «κατά μεταβολήν φύσεως ή τροπήν ή αλλοίωσιν ή σύγχυσιν». Όπως η ενανθρώπηση έγινε χωρίς τροπή της θείας φύσης σε ανθρώπινη, έτσι και η θέωση έγινε χωρίς τροπή της ανθρώπινης φύσης σε θεία. Και οι δύο φύσεις έμειναν και μετά την ένωση άτρεπτες και ασύγχυτες, διατηρώντας η κάθε μια αλώβητα τα φυσικά της ιδιώματα. Απλώς με τη θέωση η ανθρώπινη φύση, λόγω της «καθ’ υπόστασιν» ένωσής της με το Λόγο, εμπλουτίστηκε με τις θείες ενέργειες, χωρίς να μειωθεί καθόλου ως προς τις φυσικές της ιδιότητες, και ενεργούσε τα θεία όχι με τη δική της ενέργεια, αλλά με την ενέργεια του Λόγου, ο οποίος εκδήλωνε την ενέργειά του μέσω της ανθρώπινης φύσης του.
Για να παρουσιάσει παραστατικά την έννοια της θεώσεως της ανθρώπινης φύσης του Χριστού ο Δαμασκηνός χρησιμοποιεί και πάλι ως παράδειγμα τον πυρακτωμένο σίδηρο. Όπως αυτός καίει, όχι γιατί έχει ως σίδηρος αφ’ εαυτού την καυστική ιδιότητα, αλλά γιατί την αποκτά εξαιτίας της ένωσής του με τη φωτιά, χωρίς με την πύρωση να μεταβάλλεται η φύση του στη φύση της φωτιάς, το ίδιο συμβαίνει και με την ανθρώπινη φύση του Χριστού. καίτοι θεωμένη εξαιτίας της «καθ’ υπόστασιν» ένωσής της με το Θεό Λόγο, δεν αποβάλλει τα φυσικά της ιδιώματα.
Με άλλα λόγια, θεωθείσα η σάρκα του Χριστού, ενώ ήταν θνητή και φθαρτή καθ’ εαυτήν, έγινε ζωοποιός, χωρίς να αποστεί καθόλου από την κατά φύση θνητότητα και φθαρτότητά της. Η δε ψυχή του εμπλουτισθείσα με τις θείες ενέργειες απέκτησε τη θεία σοφία και χάρη και τη γνώση των μελλόντων, καθώς και τη δυνατότητα του θαυματουργείν. Κι’ αυτό δεν συνέβη κατά το Δαμασκηνό βαθμιαία με την αύξηση της ηλικίας του Χριστού, όπως δέχονταν ο Νεστόριος και οι οπαδοί του, που απέρριπταν την «καθ’ υπόστασιν» ένωση, αλλά «εξ άκρας υπάρξεως», ταυτόχρονα με την «καθ’ υπόστασιν» ένωση. Απλώς ο Χριστός με την αύξηση της ηλικίας του φανέρωνε βαθμιαία την ενυπάρχουσα σ’ αυτόν σοφία και χάρη, καθώς και τις λοιπές θείες ιδιότητες που απέκτησε με τη θέωση η ανθρώπινη φύση του.
Ως βασική τέλος συνέπεια της «καθ’ υπόστασιν» ένωσης αποτελεί κατά το Δαμασκηνό η μία προσκύνηση του Χριστού. Ο σαρκωμένος Λόγος ως Θεός και άνθρωπος προσκυνείται κατ’ αυτόν με μία προσκύνηση, κατά την οποία συμπροσκυνείται μαζί με το Θεό Λόγο και η ανθρώπινη φύση του. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει, όπως διευκρινίζει, ότι προσκυνώντας την ανθρώπινη φύση του λατρεύουμε την κτίση, γιατί δεν την προσκυνούμε ως κοινή και ευτελή φύση, αλλά ως θεωμένη και ενωμένη με τη θεότητα στο πρόσωπο και την υπόσταση του Θεού Λόγου. Κι’ όπως φοβούμαστε να αγγίξουμε το αναμμένο κάρβουνο ή το πυρακτωμένο μαχαίρι όχι εξαιτίας του ξύλου ή του σιδήρου, αλλά εξαιτίας της φωτιάς που είναι ενωμένη μ’ αυτά, έτσι προσκυνώντας το σαρκωμένο Λόγο, συμπροσκυνούμε και την ανθρώπινη φύση του, όχι εξαιτίας της ανθρώπινης φύσης καθ’ εαυτήν, αλλά εξαιτίας της ένωσής της με το Θεό Λόγο . Ούτε πάλι η προσκύνηση της ανθρώπινης φύσης του Χριστού σημαίνει κατ’ αυτόν ότι παρεισάγουμε ως προσκυνητό τέταρτο πρόσωπο στην Αγ. Τριάδα, γιατί η ανθρώπινη φύση δεν έχει δικό της ξεχωριστό πρόσωπο κατά τη νεστοριανική αντίληψη, αλλά πρόσωπό της είναι το πρόσωπο της θείας φύσης, ο Θεός Λόγος.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
A. Kotter /Έκδοσις ακριβής της ορθοδόξου πίστεως
ΓΕΩΡΓΙΟΥ Δ. ΜΑΡΤΖΕΛΟΥ/Η ΕΝΑΝΘΡΩΠΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
J. D. Mansi/Sacrorum Conciliorum Nova et Amplissima Collectio
2024/04/25
ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΙΕΡΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ (1)
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ
Ἔκδοσις ἀκριβὴς τῆς ὀρθοδόξου πίστεως
Ἀπόδοση εἰς τὴν νέα ἑλληνική: Ἀρχιμανδρίτης Δωρόθεος Πάπαρης