2025/05/31

1700 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ Α' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ


«ΤΑΣ ΜΥΣΤΙΚΑΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΑΛΠΙΓΓΑΣ, ΤΟΥΣ ΘΕΟΦΟΡΟΥΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΑΝΕΥΦΗΜΗΣΩΜΕΝ»


 ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού




Η εβδόμη Κυριακή από του Πάσχα είναι αφιερωμένη στους αγίους και θεοφόρους Πατέρες της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία, όπως είναι γνωστό, συγκλήθηκε το 325, στη Νίκαια της Βιθυνίας, για να αντιμετωπίσει μια από τις πλέον δαιμονικές, βλάσφημες και εκθεμελιωτικές αιρέσεις στην ιστορία της Εκκλησίας μας, τον Αρειανισμό.

Την ημέρα αυτή υμνείται ο Χριστός, ο Οποίος, «φωστήρας επί γης τους Πατέρας ημών θεμελιώσας και δι’ αυτών προς την αλήθινήν πίστιν πάντας ημάς οδηγήσας», καθώς και ο Θεός Παράκλητος, το Πνεύμα της αληθείας, το Οποίο οδηγεί την Εκκλησία «εις πάσαν την αλήθειαν» (Ιωάν.16,13), εκφραζόμενο μέσω των αγίων Πατέρων. Αυτοί είναι το στόμα Του και στην έκφρασή Του στην Εκκλησία. Έγιναν οι «σάλπιγγες του Πνεύματος», δια των οποίων το Άγιο Πνεύμα φθέγγεται «το μυστήριον της Θεολογίας», το μυστήριο της υποστάσεως του Θεανθρώπου και Σωτήρα μας Χριστού και του απολυτρωτικού Του έργου.

Δεν είναι τυχαίο ότι ορίστηκε να τιμάται η ιερή σύναξη των 318 θεοφόρων Πατέρων αυτή την χαρμόσυνη αναστάσιμη περίοδο. Άλλωστε η πραγματική χαρά της Εκκλησίας μας, η αγαλλίαση του εκκλησιαστικού σώματος, είναι η πραγμάτωση της σωτηρίας και δεν πρόκειται για ένα συναισθηματικό σύμπτωμα, αλλά για οντολογική συμμετοχή στην εν Χριστώ ανακαίνιση και απολύτρωση. Η σωτηρία επίσης δεν είναι επίσης ένα θεωρητικό σχήμα, ή μια ιδεολογική αποδοχή ορισμένων συλλογιστικών αρχών, αλλά συνειδητή βίωση της ενώσεως με το Χριστό, η οποία συνοδεύεται απαραίτητα με προσαρμογή της ζωής στις επιταγές Εκείνου και οι οποίες ορίζουν και βεβαιώνουν αυτή τη ενότητα. Κι ακόμα: οι αλήθειες της πίστεώς μας είναι συνώνυμες με τη σωτηρία μας. Η σωτηρία μας συντελείται εν τη αληθεία.

Οι επιταγές του Χριστού, ως μέρους της θείας διδασκαλίας Του, είναι «ρήματα ζωής αιωνίου» (Ιωάν.6,68), λόγια αιώνιας ζωής. Είναι το «ευαγγέλιον της σωτηρίας», το οποίο είναι απαραίτητο για να συντελεστεί η ένωσή μας με το Σωτήρα Χριστό. Εκείνος μας διαβεβαίωσε πως τα «τα ρήματα α εγώ λαλώ υμίν, πνεύμα εστί και ζωή εστίν» (Ιωάν.6,64), και όχι φιλοσοφικοί στοχασμοί ή ρητορικά σχήματα. Η θεία διδασκαλία δεν έχει κάποια θεωρητική ή γνωσιολογική χρησιμότητα, αλλά οριοθετεί τη ζωή των πιστών, αντιδιαστέλλοντάς την από τη ζωή του πτωτικού κόσμου. Άλλωστε ο προχριστιανικός κόσμος δεν έπασχε από έλλειψη θρησκευτικής ζωής και θεωριών. Ειδικά την εποχή που ήρθε ο Χριστός στον κόσμο, η θρησκευτικότητα βρισκόταν σε μια απίστευτη έκρηξη. Πλήθος ετερόκλητων θρησκευτικών σχημάτων είχαν κατακλείσει την απέραντη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, τα οποία υπόσχονταν να ικανοποιήσουν κάθε ανθρώπινη έκφανση, από τις μεταφυσικές ανησυχίες, ως και τα πλέον ταπεινά πάθη και ορμέμφυτα. Όμως καμιά τους δεν προσέφερε σωτηρία, καμιά δεν ικανοποιούσε και δε γέμιζε, ουσιαστικά, την ψυχική κενότητα των οπαδών τους. Γι’ αυτό και η δίψα για λύτρωση ήταν έντονη. Έτσι μπορεί να εξηγηθεί η αποδοχή, διάδοση και εδραίωση της χριστιανικής πίστεως στο θρησκευτικό αυτό κυκεώνα. Μαζί επίσης, με την εκρηκτική, νοσηρή αυτή θρησκευτικότητα, συνυπήρχε και έντονη γνωσιολογική δίψα. Μια απίστευτη πληθώρα θεωριών, φιλοσοφικών σχημάτων και ιδεών διαχέονταν στον διψασμένο ελληνορωμαϊκό κόσμο, υποσχόμενα να δώσουν απαντήσεις στα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα και να δώσουν λύσεις στα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα. Όμως, όπως οι θρησκείες, έτσι και οι φιλοσοφίες, ελάχιστα άγγιζαν και ωφελούσαν τον πολύ κόσμο και άμβλυναν τις οξυμένες κοινωνικές αντιθέσεις. Ο απόστολος Παύλος, βαθύς γνώστης του θρησκευτικού και πνευματικού κλίματος της εποχής του, έγραψε στους χριστιανούς της Κορίνθου, σε ένα από τα σημαντικότερα κέντρα του παρηκμασμένου αρχαίου κόσμου, όπου λατρεύονταν τα πλέον χυδαία πάθη, όπως αυτό της «Ιεράς Πορνείας», με την πληθώρα των «Ιερών Πορνείων», τα οποία επείχαν θέση λατρευτικών κέντρων, με τις χιλιάδες ιερόδουλες, πως η ανθρώπινη προσπάθεια υπήρξε μάταια να ξεφύγουν οι άνθρωποι από τη φρίκη της απουσίας του Θεού, διότι, «ουκ έγνω ο κόσμος δια της σοφίας τον Θεόν» (Α΄Κορ.1,21). Πως θα μπορούσε άλλωστε, αφού η αμαρτία είχε αποκόψει τον άνθρωπο από την πηγή της αλήθειας, το Θεό, σκοτίζοντας τη διάνοιά του, καθιστώντας έτσι αδύνατη κάθε προσπάθεια προσέγγισης του Θεού. Αυτό μαρτυρεί ξεκάθαρα η λατρεία εμπαθών, αλλόκοτων και εν πολλοίς φαιδρών «θεοτήτων» των ειδωλολατρικών θρησκειών.

Ο Λυτρωτή μας Χριστός δεν ήρθε να ιδρύσει μια ακόμα θρησκεία, έστω την καλλίτερη από τις υπάρχουσες. Άλλωστε, όπως προαναφέραμε, ο κόσμος δεν έπασχε από έλλειψη θρησκευτικών σχημάτων, αλλά από ουσιαστική σωτηρία. Ο Χριστός έφερε στον κόσμο και εδραίωσε την «καινή κτίση» (Β΄Κορ.5,17), δηλαδή, ήρθε να ανακαινίσει ολοκληρωτικά τον άνθρωπο και ολόκληρη την δημιουργία, να θεραπεύσει το αγιάτρευτο τραύμα της αμαρτίας, η οποία ευθύνεται για την μεταπτωτική φρικώδη κατάσταση του κόσμου. Ήρθε να εδραιώσει την «κοινή βασιλεία», η οποία είναι η πρόγευση της ανέσπερης, της αιώνιας, της ουράνιας βασιλείας. Ίδρυσε την αγία Του Εκκλησία, για να είναι το θείο εργαστήριο της σωτηρίας, ώστε μέσω αυτού, να ανακαινίζεται ο πεπαλαιωμένος από την αμαρτία και τη φθορά άνθρωπος, να αγιάζεται, να σώζεται, να θεώνεται, να καθίσταται πολίτης της ουράνιας και ατελεύτητης βασιλείας.

Το κήρυγμά του Χριστού, το οποίο δεν μπορεί να συγκριθεί με κανέναν εγκόσμιο λόγο, κηρύχτηκε στα έθνη, «έως εσχάτου της γης» (Πραξ.1,8) από τους αγίους Αποστόλους, κατά προτροπή του Κυρίου (Ματθ.28,19). Οι άγιοι Πατέρες, ως διάδοχοί τους, συνέχισαν το ιεραποστολικό και ποιμαντικό έργο εκείνων. Ο απόστολος Παύλος αποκαλεί «παρακαταθήκη» το κήρυγμα του Χριστού και ολόκληρη την αποκάλυψη του Θεού. Έγραψε, με τρόπο δραματικό, στον μαθητή του Τιμόθεο: «την παρακαταθήκην φύλαξον, εκτρεπόμενος τα βεβήλους κενοφωνίας και αντιθέσεις της ψευδωνύμου γνώσεως, ην τινες επαγγελλόμενοι περί την πίστιν ηστόχησαν» (Α΄Τιμ.6,20-21). Αυτή την «παρακαταθήκη» λαμβάνουν οι Επίσκοποι και οι λοιποί κληρικοί κατά τη χειροτονίας τους, να είναι οι αδιάκοποι συνεχιστές του έργου του Κυρίου, των Αποστόλων και των Πατέρων. Ο μέγας απόστολος των Εθνών τονίζει, με όλη τη δύναμη της ψυχής του, το απαραχάρακτο του σωτηρίου μηνύματος της Εκκλησίας. Αποκαλεί τις εκτροπές από την γνήσια διδασκαλία, η οποία οριοθετεί την πίστη, ως «βέβηλες κενοφωνίες», δηλαδή, ως πνευματικά βρώμικες αερολογίες, προϊόντα ατομικών υποκειμενικών συλλογισμών, και ως «ψευδώνυμη γνώση», δηλαδή, ως κάλπικη γνώση, η οποία στηρίζεται σε ψευδείς ετικέτες, όπως λ.χ. τα ψευδεπίγραφα αιρετικά πρωτοχριστιανικά «απόκρυφα ευαγγέλια». Και προχωρεί, χαρακτηρίζοντας τους διαστροφείς της εκκλησιαστικής αλήθειας, ως κήρυκες της δικής τους αστοχίας περί την πίστη, ως αιρετικούς, ήτοι, ξεχωρισμένους από την αλήθεια, όπως τους γνωρίζει στο δισχιλιόχρονο διάβα της η Εκκλησία. Οι δραματικές επισημάνσεις του αποστόλου Παύλου, αποδεικνύουν περίτρανα και απερίφραστα ότι η αλήθεια είναι συνώνυμη με τη σωτηρία και αντίθετα: η πλάνη και το ψεύδος είναι συνώνυμα με την απώλεια της σωτηρίας.

Οι Πατέρες, ορίζονται ως άγιοι και θεοφόροι, επειδή έμειναν απόλυτα πιστοί στην επιταγή του αποστόλου Παύλου, στην απαραχάρακτη και ανόθευτη «παρακαταθήκη», στην παραλαβή και παράδοση της ορθής πίστεως. Για τούτο αγωνίστηκαν με όλες τις δυνάμεις τους κατά των παραχαρακτών αιρετικών.

Κατανόησαν και δέχτηκαν οι ίδιοι το σωτήριο μήνυμα της Εκκλησίας, εν τη Εκκλησία και δια της Εκκλησίας, ήτοι: δια του συνοδικού τρόπου. Η κατανόηση δεν είχε σχέση με προσωπικές νοητικές δυνατότητες, ή γνωσιολογικές ικανότητες, αλλά ήταν καρπός αγιότητας, προσευχής και ταπείνωσης. Η κατανόηση των αποκεκαλυμμένων αληθειών έγινε μέσω των αγίων Συνόδων (Τοπικές και Οικουμενικές). Οι συμμετέχοντες σ’ αυτές άγιοι Πατέρες είχαν την ακλόνητη πίστη ότι μεταξύ αυτών ήταν ο Χριστός και πως ο πραγματικός διδάσκαλός τους ήταν το Πανάγιο Πνεύμα, το Οποίο οδηγεί την Εκκλησία «εις πάσαν την αλήθειαν» (Ιωάν16,13). Γι’ αυτό και οι αποφάσεις τους έχουν αλάθητο και αιώνιο χαρακτήρα και είναι υποχρεωτικά εφαρμοστέες από όλο το εκκλησιαστικό σώμα.

Εν προκειμένω, οι άγιοι 318 θεοφόροι Πατέρες της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, κλήθηκαν από τον πρώτο χριστιανό βασιλέα της Ρωμηοσύνης, τον άγιο και ισαπόστολο Κωνσταντίνο, να αντιμετωπίσουν τη λαίλαπα της αρειανικής αιρέσεως. Το μεγάλο αυτό γεγονός, έγραψε ο Γέρων Ιουστίνος Πόποβιτς, «η Ορθόδοξος Εκκλησία εορτάζει την νίκην της καθολικής πίστεως επί του υπερήφανου ατομικού νου, την νίκην του Θεανθρώπου επί του ανθρώπου». Ο αιρεσιάρχης Άρειος, λόγιος κληρικός της αλεξανδρινής Εκκλησίας, κάτοχος της κοσμικής φιλοσοφίας, αθέτησε το λόγο του αποστόλου Παύλου, ότι η σοφία του κόσμου δεν μπόρεσε να φτάσει στο Θεό και ύψωσε τη δική του «αποκάλυψη», τη δαιμονική του γνώμη, πάνω από τη θεία αποκάλυψη. Βλασφήμησε το Άγιο Πνεύμα, το Οποίο, μόνο Αυτό, οδηγεί στην σωτήρια αλήθεια, ύψωσε το δικό του λογικό πάνω από Αυτό. Πρόσβαλε το δόγμα της Αγίας Τριάδος, αρνούμενος τη θεότητα του Λόγου και την προσωπική ύπαρξη του Αγίου Πνεύματος. Αποψιλώνοντας το Χριστό από τη θεότητά Του, προσπάθησε να πλήξει το σωτηριολογικό δόγμα. Θεωρώντας το Χριστό ως «το πρώτο κτίσμα του Θεού», Τον κατέστησε αδύναμο να είναι ο σωτήρας του κόσμου, διότι, το κτίσμα δε μπορεί να σώσει κτίσμα. Ο αρειανισμός δίκαια χαρακτηρίζεται ως η πλέον δαιμονική πλάνη, διότι εξέφρασε την προαιώνια βουλή του διαβόλου, επιχειρώντας να ματαιωθεί το σωτηριώδες έργο του Χριστού, υποβιβάζοντάς Τον στην κατηγορία της ανθρωπότητας.

Η αγία Α΄ Οικουμενική Σύνοδος αποφάνθηκε, όπως βεβαιώνει η θεία αποκάλυψη, ότι ο προαιώνιος Λόγος του Θεού είναι ομοούσιος με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα, «Θεός αληθινός εκ Θεού αληθινού», ο Οποίος, «δια την ημετέραν σωτηρίαν», έγινε (και) αληθινός άνθρωπος. Ο Χριστός σώζει πραγματικά, διότι είναι Θεάνθρωπος, Θεός και άνθρωπος, ενώνοντας στο θεανδρικό Του πρόσωπο τον άνθρωπο με το Θεό, το κτιστό με το άκτιστο. Γι’ αυτό και είναι ο μοναδικός και αποτελεσματικός λυτρωτής. Γι’ αυτό διακήρυξε κατηγορηματικά ο απόστολος Πέτρος, πως «ουκ έστιν εν άλλω οδενί η σωτηρία, ουδέ γαρ όνομα εστιν έτερον υπό τον ουρανόν το δεδομένον εν ανθώποις εν ω δει σωθήναι ημάς» (Πραξ.4,12). Γι’ αυτό και όλοι οι αυτόκλητοι «σωτήρες» της ιστορίας, θρησκευτικοί, πνευματικοί, πολιτικοί, κοινωνικοί μεταρρυθμιστές, νομοθέτες, επαναστάτες, κ.α. αποδείχτηκαν απόλυτα ανεπαρκείς, για να προσφέρουν ουσιαστική βοήθεια στο ανθρώπινο γένος. Γι’ αυτό και το περιορισμένο και ανεπαρκές έργο τους είχε ημερομηνία λήξης και όλοι τους βυθίστηκαν στη λήθη της ιστορίας. Αντίθετα, η ιστορία απέδειξε πως, μόνο ο Χριστός προσέφερε και προσφέρει ουσιαστική βοήθεια και σωτηρία εις το διηνεκές και θα προσφέρει ως τα έσχατα της ιστορίας. Είναι το μοναδικό πρόσωπο της ιστορίας, το οποίο, όχι μόνο δε λησμονήθηκε και κάποτε θα λησμονηθεί, όπως επαγγέλλονται οι διαχρονικοί αρνητές Του, αλλά συνεχίζει να κυριαρχεί σε όλο και περισσότερους ανθρώπους, οι οποίοι βρίσκουν «ανάπαυση στις ψυχές» τους (Ματθ.11,29) και ουσιαστική λύτρωση στην ανθρωπότητα από την κόλαση της απουσίας του Θεού. Είναι ο αιωνίως «χθες και σήμερον ο αυτός και εις τους αιώνας» (Εβρ.13,8), πάντα επίκαιρος και νέος. Μόνον αυτός κατόρθωσε να αλλάξει την κατιούσα πορεία του κόσμου, να τον ανακαινίσει, με τον αιώνιο και αδιάψευστο λόγο του και το επί γης απολυτρωτικό του έργο, δίνοντάς του αιώνια προοπτική.

Δυστυχώς όμως, αν και η φρικώδης αρειανική αίρεση καταδικάστηκε από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο και τις άλλες άγιες Συνόδους, και η Εκκλησία μας καταδεικνύει τα ολέθρια αποτελέσματά της, δεν εξέλειπε, επιβίωσε και επιβιώνει ως τις μέρες μας! Ο Γέρων Ιουστίνος Πόποβιτς έγραψε πως ο αρειανισμός «αν και αλλάσσει εξωτερικώς ως χαμαιλέων», διαιωνίζεται και παραμένει «κατ’ ουσίαν ο ίδιος». Ο υποβολέας διάβολος, δια των αιρετικών, οι οποίοι «περί την πίστιν ηστόχησαν» (Α΄Τιμ.6,20-21), συνεχίζουν να καλλιεργούν και να διαδίδουν τις αρειανικές πλάνες. Είναι γεγονός πως όλες οι κατοπινές αιρέσεις έχουν ως βάση τις αρειανικές πλάνες, όπως οι πνευματομάχοι, νεστοριανοί, εικονομάχοι, κ.α. Αλλά και ο παραφθαρμένος δυτικός χριστιανισμός παρέκλινε σε έναν ιδιότυπο αρειανισμό. Ο μέγας πειρασμός της εκκοσμίκευσης του Παπισμού και της ετέρας μορφής του, του Προτεσταντισμού έγκειται κατά βάσιν στον αρειανισμό. Πολλές προτεσταντικές αντιτριαδικές παραφυάδες, προσβάλλουν το τριαδικό δόγμα, ως σύγχρονες μορφές αρειανισμού. Ακόμα και ο λεγόμενος «ευρωπαϊκός διαφωτισμός», ο οποίος στοχεύει στην αποχριστιανοποιήση του κόσμου, είναι και αυτός ένας σύγχρονος ιδιότυπος αρειανισμός, αφού η «σύγχρονος ευρωπαϊκή σχετικοκρατία ακολουθεί τον αρειανισμόν», «ο αρειανισμός δεν έχει ακόμη ταφή, σήμερον είναι περισσότερον της μόδας παρά ποτέ άλλοτε και έχει διαδοθή περισσότερον από άλλοτε. Έχει διαχυθή ως ψυχή εις το σώμα της συγχρόνου Ευρώπης», θα επισημάνει και πάλι ο άγιος Ιουστίνος.

Η αγίας μας Ορθόδοξη Εκκλησία, η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, όπως ορίζεται από το Σύμβολο της Πίστεώς μας, η μόνη αληθινή Εκκλησία του Χριστού, χαρακτηρίζεται και ως «πατερική», διότι συνεχίζει να πορεύεται στα ίχνη των αγίων Πατέρων και για τούτο είναι γνήσια και αληθινή. Αντίθετα οι εκτός της Ορθοδόξου Εκκλησίας «εκκλησίες» εις τούτο έχασαν την γνησιότητά τους: διότι έπαψαν αν είναι «πατερικές», να οδεύουν το δρόμο των αγίων και θεοφόρων Πατέρων, τους οποίους αντικατέστησαν με ανθρώπινες «αυθεντίες», δικής τους επιλογής, οι οποίοι «περί την πίστιν ηστόχησαν» (Α΄Τιμ.6,20-21). Η Εκκλησία μας αναγνωρίζει το αλάθητο μόνο στον εαυτό της, διότι αυτή καθοδηγείται «εις πάσαν την αλήθειαν» (Ιωάν.16,13) από το Άγιο Πνεύμα και όχι από «αλάθητους» ανθρώπους. Δεν προσέδωσε ποτέ σε άνθρωπο, ούτε στον μεγαλύτερο άγιο το αλάθητο. Οι άγιοι Πατέρες καθίστανται αλάνθαστοι, όχι αφ’ εαυτών, όχι οι ίδιοι, αλλά οι λόγοι τους όταν φιλτραριστούν από την Εκκλησία. Ας μη λησμονούμε πως πολλές προσωπικές γνώμες πολλών Πατέρων δεν τις υιοθέτησε η Εκκλησία, ως λανθασμένες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μείωσε την αξία τους. Αντίθετα, ο κάθε αιρεσιάρχης προβάλλεται ως «αλάθητος», εκεί βρίσκεται η ρίζα της αιρέσεως. Γι’ αυτό και η αίρεση έχει δαιμονικό χαρακτήρα, διότι είναι προϊόν εγωισμού.

Δυστυχώς ο παραχαραγμένος δυτικός χριστιανισμός, Παπισμός και Προτεσταντισμός, κυριαρχείται από τον πειρασμό του «αλάθητου». Ο «Πάπας» Ρώμης, εκφράζοντας και βιώνοντας το φραγκικό «πνεύμα» της «ελέω Θεού κυριαρχίας», ανήγαγε, με «συνοδική» κατοχύρωση (Α΄ Βατικανή «Σύνοδος» 1870), τον εαυτό «αλάθητο», σφετεριζόμενος έτσι την ιδιότητα του αληθινού Αλαθήτου του Χριστού, του Αγίου Πνεύματος και της Εκκλησίας. Αλλά και οι πολυάριθμοι «αλάθητοι πάπες», πάστορες του ιλιγγιώδους προτεσταντικού μωσαϊκού, ενσαρκώνουν την παπική αυτή κακοδοξία. Αυτό έχει ως τραγική συνέπεια να διαιωνίζονται οι αιρέσεις, διότι οι αιρεσιάρχες δεν θέλουν να αποκηρύξουν το «αλάθητό» τους. Είναι γεγονός πως η έκπτωση στην αίρεση σημαίνει την απώλεια της Θείας Χάριτος και ως εκ τούτου την παγίωση του εγωισμού, με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολη η αποκήρυξη της πλάνης. Θλιβερή διαπίστωση, η πεισματική παραμονή των σύγχρονων αιρετικών στις πλάνες τους, παρά τους ατέρμονους και αναποτελεσματικούς θεολογικούς διαλόγους, που διεξάγει με αυτούς η Εκκλησίας μας, εδώ και μισό αιώνα!

Η ορθόδοξη Καθολική Εκκλησία μας τιμά τους αγίους Πατέρες, διότι οι αγιασμένες αυτές προσωπικότητες, αποτελούν, μαζί με τους Αποστόλους, τα θεμέλιά της. Συνεχίζει να πορεύεται στο χρόνο, επιτελώντας το σωστικό Της έργο, επειδή διασώζει τη γνησιότητα και την αλήθεια, την οποία εγγυώνται και διαφυλάγουν οι θεοφόροι και θεοφώτιστοι άγιοι Πατέρες. Όσο θα πορευόμαστε «επόμενοι τοις αγίοις Πατράσι», ακόλουθοι δηλαδή των αγίων Πατέρων, η Εκκλησία θα φέρει τη σφραγίδα της γνησιότητας και θα εκφράζει την αλήθεια, η οποία, όπως προαναφέραμε, είναι προϋπόθεση της σωτηρία μας. Δυστυχώς όμως, στους σύγχρονους δύστηνους, αποκαλυπτικούς και εσχατολογικούς καιρούς μας, η Εκκλησία μας δέχεται σοβαρή πρόκληση από τη σύγχρονη αίρεση του οικουμενιστικού θρησκευτικού συγκρητισμού, η οποία επιδιώκει να προσβάλλει τη γνησιότητά Της και τον οικουμενικό της χαρακτήρα και να σχετικοποιήσει τη σώζουσα αλήθεια Της, με την ανάδειξη και άλλων «εκκλησιών», ήτοι των αιρέσεων και προβολή και ετέρων «σωζουσών αληθειών», των αιρετικών πλανών. Και το ακόμη χειρότερο: την ανάδειξη του θρησκευτικού μωσαϊκού του κόσμου, ως «διαφορετικούς τρόπους αναγωγής στον ένα Θεό»! Δεν μας επιτρέπει το παρόν πόνημα να είμαστε περισσότερο αναλυτικοί σε αυτή τη σοβαρή πρόκληση. Το μόνο που μπορούμε να επισημάνουμε είναι, ότι ο σύγχρονος θρησκευτικός συγκρητισμός είναι η σοβαρότερη απειλή που δέχτηκε η Εκκλησία στη δισχιλιόχρονη ιστορική της πορεία. Είναι η αναβίωση ενός ιδιότυπου αρειανισμού, ο οποίος πασχίζει να «λογικοποιήσει» και να εκκοσμικεύσει την Εκκλησία του Χριστού, καταστρέφοντας έτσι τη σωστική λειτουργία της.

Με ανησυχία παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια να εισάγονται στην Εκκλησία μας «θεολογικοί» όροι, όπως «νεοπατερική» και «μεταπατερική» θεολογία, διαπιστώνοντας έτσι σαφώς μια τάση απομάκρυνσης από την πατερική θεολογία. Είναι αποδεδειγμένο πως αυτοί οι νεωτερισμοί απορρέουν από την δυτική πλανεμένη αντίληψη περί της «συνεχούς ανάπτυξης της θεολογίας», που σημαίνει ότι η «άπαξ παραδοθείσῃ τοῖς ἁγίοις πίστη» (Ιουδ.3) και συνοδικώς, εν Αγίω Πνεύματι, κατανοηθείσα, μπορεί κατά καιρούς να αλλάζει, να «βελτιώνεται», για να γίνεται, δήθεν, αποδεκτή από τον κόσμο. Φυσικά αυτό δεν αποτελεί απλά ασέβεια προς τους θεοφόρους Πατέρες, αλλά ύβρη κατά του Αγίου Πνεύματος, το Οποίο οδηγεί, σύμφωνα με τους εισηγητές τους, την Εκκλησία, κατά καιρούς, σε διαφορετικές «αλήθειες», ανάλογα με τις κατά καιρούς θελήσεις και τάσεις του πτωτικού κόσμου! Σημειώνουμε πως οι δεκάδες πλάνες του Παπισμού, μετά την απόσχισή του από την Εκκλησία (1054), στηρίχτηκαν ακριβώς στην κακοδοξία, περί της «συνεχούς ανάπτυξης της θεολογίας»!

Τιμούμε, την ημέρα αυτή, τους αγίους και θεοφόρους Πατέρες, υποσχόμενοι ότι θα παραμείνουμε ακόλουθοι της δικής τους πορείας, ήτοι: της γνησιότητας και της σώζουσας αλήθειας. Ότι δεν θα παραλλάξουμε τίποτε από τη δική του «παρακαταθήκη», όπως τηρείται αυτή, ως πολύτιμος θησαυρός, στην Εκκλησία μας. Ότι θα μείνουμε μακριά από τις σύγχρονες συγκρητιστικές προκλήσεις και κάθε πατερική «μεταποίηση». Μόνο ως «επόμενοι τοις αγίοις Πατράσι», θα βαδίζουμε με ασφάλεια το δρόμο της σωτηρίας μας και η αγία μας Εκκλησία θα επιτελεί το σωστικό και μεταμορφωτικό έργο της στον κόσμο. Να μη λησμονούμε τέλος, πως, όπως υπογραμμίζει ο Γέρων Ιουστίνος Πόποβιτς, «Η Ορθοδοξία είναι του Χριστού, διότι είναι αποστολικώς αγία και αγιοπατερικώς καθολική», που αυτό σημαίνει ότι οι στερημένες αγιοπατερικότητας αιρέσεις, δεν είναι του Χριστού και επίσης, αναιρώντας την καθολικότητα της Εκκλησίας, αναιρούν τη δική τους εκκλησιαστικότητα! Αυτή είναι (πρέπει να είναι) η πεμπτουσία και η βάση της συγχρόνου ομολογητικής Ορθοδοξίας!

2025/05/30

ΑΝΑΛΗΨΗ Κ.Η.Ι. ΧΡΙΣΤΟΥ


«Λόγος περὶ τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Χριστοῦ»

Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ

(νεοελληνικὴ απόδοση)


Βλέπετε αὐτὴ τὴ κοινὴ γιὰ μᾶς ἑορτὴ καὶ εὐφροσύνη, τὴν ὁποία ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστὸς ἐχάρισε μὲ τὴν ἀνάσταση καὶ ἀνάληψή του στοὺς πιστούς; Ἐπήγασε ἀπὸ θλίψη. Βλέπετε αὐτὴ τὴ ζωή, μᾶλλον δὲ τὴν ἀθανασία; Ἐπιφάνηκε σὲ μᾶς ἀπὸ θάνατο.

Βλέπετε τὸ οὐράνιο ὕψος, στὸ ὁποῖο ἀνέβηκε κατὰ τὴν ἀνύψωσή του ὁ Κύριος καὶ τὴν ὑπερδεδοξασμένη δόξα ποῦ δοξάσθηκε κατὰ σάρκα; Τὸ πέτυχε μὲ τὴ ταπείνωση καὶ τὴν ἀδοξία. Ὅπως λέγει ὁ ἀπόστολος γι᾿ αὐτόν, «ἐταπείνωσε τὸν ἑαυτό του γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, καὶ μάλιστα σταυρικοῦ θανάτου, γι᾿ αὐτὸ κι᾿ ὁ Θεὸς τὸν ὑπερύψωσε καὶ τοῦ χάρισε ὄνομα ἀνώτερο ἀπὸ κάθε ὄνομα, ὥστε στὸ ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ νὰ καμφθεῖ κάθε γόνατο ἐπουρανίων καὶ ἐπιγείων καὶ καταχθονίων καὶ νὰ διακηρύξει κάθε γλώσσα ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ὁ Κύριος σὲ δόξα Θεοῦ Πατρός».(Φιλ. β´ 8-11).

ὰν λοιπὸν ὁ Θεὸς ὑπερύψωσε τὸ Χριστό του γιὰ τὸ λόγο ὅτι ταπεινώθηκε, ὅτι ἀτιμάσθηκε, ὅτι πειράσθηκε, ὅτι ὑπέμεινε ἐπονείδιστο σταυρὸ καὶ θάνατο γιὰ χάρη μας, πῶς θὰ σώσει καὶ θὰ δοξάσει καὶ θὰ ἀνυψώσει ἐμᾶς, ἂν δὲν ἐπιλέξωμε τὴ ταπείνωση, ἂν δὲν δείξουμε τὴ πρὸς τοὺς ὁμοφύλους ἀγάπη, ἂν δὲν ἀνακτήσωμε τὶς ψυχές μας διὰ τῆς ὑπομονῆς τῶν πειρασμῶν, ἂν δὲν ἀκολουθοῦμε διὰ τῆς στενῆς πύλης καὶ ὁδοῦ, ποῦ ὁδηγεῖ στὴν αἰώνια ζωή, τὸν σωτηρίως καθοδηγήσαντα σ᾿ αὐτήν; «διότι, καὶ ὁ Χριστὸς ἔπαθε γιὰ μᾶς, ἀφήνοντάς μας ὑπογραμμὸ (παράδειγμα), γιὰ νὰ παρακολουθήσουμε τὰ ἴχνη του». (Α´ Πέτρ. β´ 21).

ἐνυπόστατος Σοφία τοῦ ὑψίστου Πατρός, ὁ προαιώνιος Λόγος, ποὺ ἀπὸ φιλανθρωπία ἑνώθηκε μ᾿ ἐμᾶς καὶ μᾶς συναναστράφηκε, ἀνέδειξε τώρα ἐμπράκτως μιὰ ἑορτὴ πολὺ ἀνώτερη καὶ ἀπὸ αὐτὴ τὴν ὑπεροχή. Γιατὶ τώρα γιορτάζουμε τὴ διάβαση, τῆς σ᾿ αὐτὸν εὑρισκομένης φύσεώς μας, ὄχι ἀπὸ τὰ ὑπόγεια πρὸς τὴν ἐπιφάνεια τῆς γῆς, ἀλλὰ ἀπὸ τὴ γῆ πρὸς τὸν οὐρανὸ τοῦ οὐρανοῦ καὶ πρὸς τὸν πέρα ἀπὸ αὐτὸν θρόνο τοῦ δεσπότη τῶν πάντων.

Σήμερα ὁ Κύριος ὄχι μόνο στάθηκε, ὅπως μετὰ τὴν ἀνάσταση, στὸ μέσο τῶν μαθητῶν του, ἀλλὰ καὶ ἀποχωρίσθηκε ἀπὸ αὐτοὺς καί, ἐνῷ τὸν ἔβλεπαν, ἀναλήφθηκε στὸν οὐρανὸ καὶ εἰσῆλθε στ᾿ ἀληθινὰ ἅγια τῶν ἁγίων «καὶ ἐκάθησε στὰ δεξιὰ τοῦ Πατρὸς πάνω ἀπὸ κάθε ἀρχὴ καὶ ἐξουσία καὶ ἀπὸ κάθε ὄνομα καὶ ἀξίωμα, ποὺ γνωρίζεται καὶ ὀνομάζεται εἴτε στὸν παρόντα εἴτε στὸν μέλλοντα αἰώνα». (Ἐφ. α´ 20).

Γιατί λοιπὸν στάθηκε στὸ μέσο τους κι᾿ ἔπειτα τοὺς συνόδευσε; «Τοὺς ἐξήγαγε, λέγει, ἔξω ἕως τὴ Βηθανία», ἀλλὰ «καὶ ἀφοῦ σήκωσε τὰ χέρια του, τοὺς εὐλόγησε». (Λουκ. κδ´ 50). Τὸ ἔκαμε γιὰ νὰ ἐπιδείξει τὸν ἑαυτό του ὁλόκληρο σῶο καὶ ἀβλαβῆ, γιὰ νὰ παρουσιάσει τὰ πόδια ὑγιῆ καὶ βαδίζοντα σταθερά, αὐτὰ ποὺ ὑπέστησαν τὰ τρυπήματα τῶν καρφιῶν, τὰ ὁμοίως ἐπὶ τοῦ σταυροῦ καρφωμένα χέρια, τὴν ἴδια τη λογχισμένη πλευρά, ἂν ἔφεραν πάνω τους, τοὺς τύπους τῶν πληγῶν, πρὸς διαπίστωση τοῦ σωτηριώδους πάθους.

γὼ δὲ νομίζω ὅτι διὰ τοῦ «στάθηκε στὸ μέσο τῶν μαθητῶν» δεικνύεται καὶ τὸ ὅτι αὐτοὶ στηρίχθηκαν στὴ πίστη πρὸς αὐτόν, μὲ αὐτὴ τὴ φανέρωση καὶ εὐλογία του. Γιατὶ δὲν στάθηκε μόνο στὸ μέσο ὅλων αὐτῶν, ἀλλὰ καὶ στὸ μέσο της καρδιᾶς τοῦ καθενός, γιατὶ ἀπὸ ἐκείνη τὴν ὥρα οἱ ἀπόστολοι τοῦ Κυρίου ἔγιναν σταθεροὶ καὶ ἀμετακίνητοι.

Στάθηκε λοιπὸν στὸ μέσο τους καὶ τοὺς λέγει, «εἰρήνη σὲ σᾶς», τούτη τὴ γλυκιὰ καὶ σημαντικὴ καὶ συνηθισμένη του προσφώνηση. Τὴν διπλῆ εἰρήνη, πρὸς τὸ Θεὸ ποὺ εἶναι γέννημα τῆς εὐσέβειας καὶ αὐτὴ ποὺ ἔχουμε οἱ ἄνθρωποι μεταξύ μας. Καὶ καθὼς τοὺς εἶδε φοβισμένους καὶ ταραγμένους ἀπὸ τὴν ἀνέλπιστη καὶ παράδοξη θέα, γιατὶ νόμισαν ὅτι βλέπουν πνεῦμα - φάντασμα, αὐτὸς τοὺς ἀνέφερε πάλι τοὺς διαλογισμοὺς τῆς καρδιᾶς των, καὶ ἀφοῦ ἔδειξε ὅτι εἶναι αὐτὸς ὁ ἴδιος, πρότεινε τὴ διαβεβαίωση διὰ τῆς ἐξετάσεως καὶ ψηλαφήσεως. Ζήτησε φαγώσιμο, ὄχι γιατὶ εἶχε ἀνάγκη τροφῆς, ἀλλὰ γιὰ ἐπιβεβαίωση τῆς ἀναστάσεώς του.

φαγε δὲ μέρος ψητοῦ ψαριοῦ καὶ μέλι ἀπὸ κηρύθρα, ποὺ εἶναι καὶ αὐτὰ σύμβολα τοῦ μυστηρίου του. Δηλαδὴ ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ ἕνωσε στὸν ἑαυτό του καθ᾿ ὑπόσταση τὴ φύση μας, ποὺ σὰν ἰχθὺς κολυμποῦσε στὴν ὑγρότητα τοῦ ἡδονικοῦ καὶ ἐμπαθοῦς βίου, καὶ τὴν καθάρισε μὲ τὸ ἀπρόσιτο πῦρ τῆς Θεότητός του. Μὲ κηρύθρα δὲ μελισσιοῦ μοιάζει ἡ φύση μας γιατὶ κατέχει τὸ λογικὸ θησαυρὸ τοποθετημένο στὸ σῶμα σὰν μέλι στὴ κηρύθρα. Τρώγει ἀπὸ αὐτὰ εὐχαρίστως γιατὶ καθιστᾶ φαγητό του τὴ σωτηρία τοῦ καθενὸς ἀπὸ τοὺς μετέχοντας τῆς φύσεως. Δὲν τρώει ὁλόκληρο, ἀλλὰ μέρος «ἀπὸ κηρύθρα μέλι» ἐπειδὴ δὲν πίστευσαν ὅλοι καὶ δὲν τὸ παίρνει μόνος του, ἀλλὰ προσφέρεται ἀπὸ τοὺς μαθητές, γιατὶ τοῦ φέρνουν μόνο τοὺς πιστεύοντες σ᾿ αὐτόν, χωρίζοντάς τους ἀπὸ τοὺς ἀπίστους.

Κατόπιν τοὺς ὑπενθύμισε τοὺς λόγους του πρὶν τὸ πάθος, ποὺ ὅλοι πραγματοποιήθηκαν. Τοὺς ὑποσχέθηκε νὰ τοὺς στείλει τὸ ἅγιο Πνεῦμα, τοὺς εἶπε νὰ καθίσουν στὴν Ἱερουσαλὴμ μέχρι νὰ λάβουν δύναμη ἀπὸ ψηλά. Μετὰ τὴ συζήτηση ὁ Κύριος τοὺς ἔβγαλε ἀπὸ τὸ σπίτι καὶ τοὺς ὁδήγησε ἕως τὴ Βηθανία καὶ ἀφοῦ τοὺς εὐλόγησε, ὅπως ἀναφέραμε, ἀποχωρίσθηκε ἀπὸ αὐτοὺς καὶ ἀνυψώθηκε πρὸς τὸν οὐρανό, χρησιμοποιώντας νεφέλη σὰν ὄχημα καὶ ἀνῆλθε ἐνδόξως στοὺς οὐρανούς, στὰ δεξιὰ τῆς μεγαλοσύνης τοῦ Πατρός, καθιστώντας ὁμόθρονο τὸ φύραμά μας.

Καθὼς οἱ Ἀπόστολοι δὲν σταματοῦσαν νὰ κοιτάζουν τὸν οὐρανό, μὲ τὴ φροντίδα τῶν ἀγγέλων πληροφοροῦνται ὅτι ἔτσι θὰ ἔλθει πάλι ἀπὸ τὸν οὐρανὸ καὶ «θὰ τὸν ἰδοῦν ὅλες οἱ φυλὲς τῆς γῆς, νὰ ἔρχεται πάνω στὶς νεφέλες τοῦ οὐρανοῦ». (Ματθ. κδ´ 30). Τότε οἱ μαθητὲς ἀφοῦ προσκύνησαν ἀπὸ τὸ Ὄρος τῶν Ἐλαιῶν, ἀπὸ ὅπου ἀναλήφθηκε ὁ Κύριος, ἐπέστρεψαν στὴν Ἱερουσαλὴμ χαρούμενοι, αἰνώντας καὶ εὐλογώντας τὸ Θεὸ καὶ ἀναμένοντες τὴν ἐπιδημία τοῦ θείου Πνεύματος.

πως λοιπὸν ἐκεῖνος ἔζησε καὶ ἀπεβίωσε, ἀναστήθηκε καὶ ἀναλήφθηκε, ἔτσι κι᾿ ἐμεῖς ζοῦμε καὶ πεθαίνουμε καὶ θὰ ἀναστηθοῦμε ὅλοι. Τὴν ἀνάληψη ὅμως δὲν θὰ πετύχουμε ὅλοι, ἀλλὰ μόνο ἐκεῖνοι γιὰ τοὺς ὁποίους ζωὴ εἶναι ὁ Χριστὸς καὶ ὁ θάνατος εἶναι κέρδος, ὅσοι πρὸ τοῦ θανάτου σταύρωσαν τὴν ἁμαρτία διὰ τῆς μετανοίας, μόνο αὐτοὶ θὰ ἀναληφθοῦν μετὰ τὴν κοινὴ ἀνάσταση σὲ νεφέλες πρὸς συνάντηση τοῦ Κυρίου στὸν ἀέρα. (Α´ Θεσ. δ´ 17).

ς ἔρθουμε στὸ ὑπερῷο μας, στὸ νοῦ μας προσευχόμενοι, ἂς καθαρίσουμε τοὺς ἑαυτούς μας γιὰ νὰ πετύχουμε τὴν ἐπιδημία τοῦ Παρακλήτου καὶ νὰ προσκυνήσουμε Πατέρα καὶ Υἱὸ καὶ ἅγιο Πνεῦμα, τώρα καὶ πάντοτε καὶ στοὺς αἰῶνες τῶν αἰώνων. Γένοιτο.

2025/05/26

100 ΧΡΟΝΙΑ ΙΕΡΟΥ ΑΓΩΝΟΣ ΤΩΝ Γ.Ο.Χ. (17)


ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ Γ.Ο.Χ. ΑΘΗΝΩΝ
ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ, ΜΥΡΟΒΛΥΤΟΥ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΥ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ, ΑΓΙΟΤΑΦΙΤΟΥ, ΤΟΥ ΚΡΗΤΟΣ

Επί τη 75η επετείω της οσιακής κοιμήσεως του (+1950)

Φέτος, συμπληρώνονται 75 χρόνια από την οσιακή κοίμηση του εν Αγίοις Πατρός ημών Ματθαίου (Καρπαθάκη), του από Βρεσθένης και μετέπειτα Αρχιεπισκόπου Γ.Ο.Χ. Αθηνών. Ο άγιος Ματθαίος κοιμήθηκε στις 14/27 Μαΐου 1950, τότε Σάββατο προ της Πεντηκοστής. Αιτούμαστε τις μεσιτείες του στον Τριαδικό Θεό και να ενισχύει του Γνησίους Ορθοδόξους σε μετάνοια, επιστροφή και ενότητα με το άγιο παράδειγμα του. Ο Άγιος Πατήρ Ματθαίος, μη υποστέλλοντας το λάβαρο της Ορθοδοξίας, αγωνίστηκε για την ενότητα των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών και την προκοπή της Εκκλησίας του Χριστού ανά την Οικουμένη. Να συγχωρέσει όσους αμαύρωσαν το τίμιο όνομα του και να τους φέρει σε επίγνωση Αληθείας, παραιτούμενοι των έργων του ψεύδους, του μίσους, της εξαπάτησης, της ιεροσυλίας και της λατρείας της ύλης με κάθε μέσο. Ας είναι το άγιο παράδειγμά του φάρος για τους Αρχιερείς, τον Κλήρο, τον Μοναχισμό και τους Πιστούς της Γνησίας Ορθοδόξου Εκκλησίας. Ακολουθεί μικρό αφιέρωμα από το Συνοδικό Ημερολόγιο του 2002 και το Περιοδικό "Κ.Ε.Ο." του 2000.



ΣΥΝΟΔΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2002 by ECCLESIA GOC on Scribd

 

Μεγαλυνάριον
Χαῖροις τῶν Ὁσίων ἡ καλλονή καί τῶν μοναζόντων τιμή, δόξα, καί στολισμός, χαῖροις τῆς πλάνης ὁ μέγας καθαιρέτης καί τῆς Ὀρθοδοξίας Ἄτλας ὁ σύγχρονος.

2025/05/25

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ


Από την τελευταία Κυριακή της φετινής αναστάσιμης περιόδου, κατά την οποία μετέβη προς εξυπηρέτηση των Ορθοδόξων πιστών Άνδρου και Τήνου ο Παν/τος Ιερομόναχος π. Αθανάσιος Δημουλάς. Η Θεία Λειτουργία τελέστηκε στον Ιερό Ναό Αγίων Πάντων στην γραφική νήσο Άνδρο των Κυκλάδων, προς ψυχική ωφέλεια και χαρά των Ορθοδόξων πιστών.






2025/05/17

ΕΝ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ


ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Κατά τον μήνα Μάιο συμπληρώνεται ένα έτος από την "Ανακοίνωση - Ενημέρωση προς άπαν το Χριστεπώνυμο Πλήρωμα" της Γνησίας Ορθοδόξου Εκκλησίας υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αττικής και Μεγαρίδος κ. Κοσμά. Προς τούτο ανακοινώνουμε την αποκατάσταση των σχετικών εγγράφων για το Εκκλησιόμαχο κίνημα των Φατριαστών των Αποκρεών του 2024 στην ενότητα: https://churchgoc.blogspot.com/p/blog-page_10.html Τα υπόλοιπα έγγραφα, τα οποία δέχτηκαν ηλκτρονική επίθεση για να κατεβούν από τους επίβουλους της Αλήθειας και οπαδούς του ψεύδους, αποκαθίστανται σταδιακά. Ευελπιστούμε να έχουμε ολοκληρώσει τις εργασίες μέσα στο θέρος διότι απαιτείται η ετοιμότητα σε επόμενες ηλεκτρονικές επιθέσεις πού ήδη έχουμε δεχτεί ξανά.

Τέλος αναρτούμε μία σύντομη ανασκόπηση της απόσχισης των Φατριαστών των Αποκρεών του 2024 και μία βαρυσήμαντη Επιστολή στις αρχές του 2023, την οποία απέστειλε ο Σεβ. Αττικής κ. Κοσμάς σε σκευωρό και δολοπλόκο πρώην επίσκοπο, που εξύφανε τις αισχρές συκοφαντίες κατά των Ορθοδόξων Αρχιερέων Χρυσοστόμου και Κοσμά μετά της φατρίας των Κληρικών. Παρά τα δικαστήρια στα οποία, κατά παράβαση των ιερών Κανόνων, προσέτρεξαν για να υφαρπάξουν του Ιερούς Ναούς, τα ψεύδη τις συκοφαντίες, τα σκάνδαλα, τις διώξεις των μοναζουσών και όλα τα εκκλησιαστικά εγκλήματα, ο Σεβ. Αττικής εργάζεται για την ειρήνη και τη διάδοση της Αληθείας. Ήδη γεύονται τους καρπούς των άνομων έργων τους, αλληλοσπαραζόμενοι, όχι από τον δαίμονα του σχίσματος (όπως πριν ένα έτος) αλλά από λεγεώνα του αντιδίκου. 

Ευχόμαστε και προσευχόμαστε εκ βάθους καρδίας να δώσει ο Τριαδικός Θεός να διαλυθεί ο δαίμονας των Σχισμάτων δια της Αληθείας και της Αγάπης του Αναστάντος Κυρίου και Θεού ημών Ιησού Χριστού!


Σεβ. Αττικής Προς Πρώην Μεσσηνίας 31-1-2023 by ECCLESIA GOC


2025/05/15

ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ


Ἡ αἰτία, πού ἔγινε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπος εἶναι ἡ σωτηρία τῶν ἀνθρώπων1 καί χωρίς αὐτή τήν ἀνάγκη λυτρώσεως τῶν ἀνθρώπων  δέν θά γινόταν ἄνθρωπος. Εἶναι  λοιπόν  γενητός  ὁ  Χριστός  ἀλλά  γιά  τήν  ἀνθρώπινη  φύση Του. Αγένητος ὅμως γιά τό ὅτι εἶναι Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὄχι δημιούργημα.

Ἡ  «προκοπή»  γιά  τήν  ὁποία  μιλᾶ  ἡ  Ἁγία  Γραφή  χαρακτηρίζει  τήν  ἀνθρώπινη φύση του. Ὑπάρχει  μία  θέση  τῶν  ἀντιπάλων  τοῦ  Μ.  Ἀθανασίου,  πού  ὑποστηρίζει ὅτι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ ἦταν ὁμοούσιο μέ τή θεότητα τοῦ Λόγου.  Ἄν  συνέβαινε  ὅμως  αὐτό  τότε  θά  ἦταν  περιττή  ἡ  γέννηση  τοῦ  Χριστοῦ ἀπό τή Μαρία, ἀφοῦ θά προϋπῆρχε αἰωνίως. Αὐτό ὅμως δέ συμβαίνει ἄρα εἶναι ἄτοπη ἡ θέση τους. Ἡ Ἁγία Γραφή δέν ἀναφέρει περί ἀϊδιότητος  τοῦ  σώματος  τοῦ  Χριστοῦ  ἀλλά  ὅτι  ὁ  Θεός  ἔγινε  ἄνθρωπος, πῆρε  ἀνθρώπινο  σῶμα,  καί  οἱ  ἀποφάσεις  τῶν  συμμετεχόντων  ἐπισκόπων στή Σύνοδο τῆς Νικαίας δηλώνουν ὅτι εἶναι ὁ Υἱός ὁμοούσιος μέ τόν Πατέρα  κι΄  ὄχι τό σῶμα του. κι΄  ὅτι ἔλαβε σῶμα ἀπό τή Μαρία.

Ἀκόμη, ἄν συνέβαινε νά εἶναι ὁμοούσιο τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ μέ τή θεότητά του, θά συνέβαινε τότε νά εἶναι ὁμοούσιος καί ὁ Πατήρ μέ τό σῶμα μέ τό ὁποῖο ἦλθε στή γῆ ὁ Υἱός του, κι΄ ὁ Πατήρ θά ἦταν ἴδιος μέ τά κτίσματα.

Οἱ  φράσεις,  πού  ἀναφέρει  ἡ  Γραφή  «πρός  παρθένον  μεμνηστευμένην  ἀνδρί», «τίκτειν», «ἐσπαργάνωσεν», ὁ  μακαρισμός  τῶν  μαστῶν, πού ἐθήλασε ὁ Χριστός, δηλώνουν τήν πραγματική ἀνθρώπινη φύση τοῦ  Χριστοῦ.  Τό  «γεννώμενον  ἐκ  σοῦ»  κι΄  ὄχι  «ἐν  σοί»  δηλώνει  τή  γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἀπό τή Μαρία, τή μητέρα τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καί τήν πραγματική ἀνθρώπινη φύση τοῦ Χριστοῦ ὡς ἐξ΄ ἀνθρώπου ἀληθινοῦ γεννημένου. Ὅλα αὐτά δείχνουν ὅτι τό σῶμα του εἶναι ὄχι ὁμοούσιο μέ τή θεότητά  του  ἀλλά  ὅτι  εἶναι  ἀληθινός  ἄνθρωπος,  ὡς  πρός  τήν  ἀνθρώπινη φύση του.

Λέγοντας οἱ αἱρετικοί ὅτι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ εἶναι ὁμοούσιο μέ τή  θεότητά  του  σημαίνουν  ἄλλη  ὑπόσταση  στήν  Τριάδα, «ἕτερον  πρός  ἕτερον σημαίνετε» ἐξηγεῖ ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος. κι΄ ὅταν λέει ἡ Ἁγία Γραφή  ὅτι  ὁ  Υἱός  εἶναι  ὁμοούσιος  μέ  τόν  Πατέρα  δηλώνει  ὅτι  εἶναι  μέν ὁμοούσιος ἀλλά ἄλλος εἶναι ὁ Υἱός καί ἄλλος ὁ Πατήρ. ἡ σύγκριση στή φράση  «ὁμοούσιος  τῷ  Πατρί»  αὐτό  δηλώνει.  Ἐπειδή  λοιπόν  τό  σῶμα, ὅπως ὑποστηρίζουν, εἶναι ὁμοούσιο μέ τό Λόγο, δέν εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Λόγος ἀλλά  κάποια  ἄλλη  ὑπόσταση. κι΄  ἐπειδή  εἶναι  κάποια  ἄλλη  ὑπόσταση τότε  θά  εἶναι  τετράδα  ἡ  Τριάς. Ἡ  Τριάς  ὅμως  δέν  μεταβάλλεται  «ἀλλ΄ ἀεί τελεία ἐστι».

Ὑπάρχει  ὅμως  καί  κάποια  ἄλλη  θέση  τῶν  ἐχθρῶν  τοῦ  Μ. Ἀθανασίου. ὅτι ὁ Λόγος μετατράπηκε σέ σάρκα, καί ὀστά καί τρίχες καί νεῦρα «καί ὅλον τό σῶμα μεταβεβλῆσθαι τόν Λόγον, καί ἠλλάχθαι τῆς ἰδίας  φύσεως3».  Ὁ  Λόγος  τοῦ  Θεοῦ  ὅμως  εἶναι  ἀναλλοίωτος  καί ἄτρεπτος. Στή συνάφεια αὐτή ὁ ἅγιος Πατήρ ἀναφέρει τό Μαλ. 3, 6, πού  λέει. «Ἴδετε, ἴδετε, ὅτι ἐγώ εἰμί καί οὐκ ἠλλοίωμαι» καί τό Ἑβρ. 13, 8, πού λέει. «Ἰησοῦς Χριστός χθές καί σήμερον ὁ αὐτός, καί εἰς τούς αἰῶνας». Ἄν συνέβαινε μετατροπή στό σῶμα τοῦ Χριστοῦ τότε δέν θά ὑπῆρχε ἀνάγκη  νά μπεῖ σέ τάφο ἀλλά θά πήγαινε νά κηρύξει στόν ἅδη στίς ψυχές τῶν κεκοιμημένων. Ὅμως αὐτό τό σῶμα τό τυλίγει στή σινδόνα ὁ Ἰωσήφ καί τό τοποθετεῖ στό Γολγοθά4 Ὁρισμένοι πάλι διδάσκουν ὅτι ὁ Χριστός εἶχε καί πρίν ἀπό τή Μαρία τό σῶμα του κι΄ ὅτι πρίν ἀπ΄ αὐτήν εἶχε κάποια ἀνθρώπινη ψυχή. Τούς ἀποστομώνει ὅμως τό «ὁ Λόγος σάρξ ἐγένετο».

Ἄλλοι πάλι, πού θεωροῦν ὅτι δέν ἦταν δεκτικό τοῦ θανάτου τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, αὐτοί ἀποστομώνονται μέ τό «ὅτι Χριστός ἀπέθανεν ὑπέρ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν κατά τάς Γραφάς». Τό  σῶμα  τοῦ  Χριστοῦ  δέν  ἦταν  ἕνα  φανταστικό, «κατά  δόκησιν» σῶμα ἀλλά πραγματικό. Ἐφόσον ἔγινε ἀληθινός ἄνθρωπος ὁ Σωτήρας ἔγινε πραγματικότητα καί ἡ σωτηρία, ὅλης τῆς ἀνθρώπινης φύσεως∙ καί ἄν  «θέσει»  ὑπῆρχε  ὁ  Λόγος  στό  σῶμα  τοῦ Χριστοῦ  κι΄  ὄχι  «φύσει»  τότε εἶναι φανταστική καί «κατά δόκησιν» καί ἡ σωτηρία καί ἡ ἀνάσταση τῶν ἀνθρώπων. Ὅμως εἶναι πραγματικότητα ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου ὅλου. ψυχῆς καί σώματος, διά τοῦ Λόγου. δέν εἶναι φαντασία.


Πηγή: ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΚΛΙΩΜΗΣ "Η ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ" 

με ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ τον π. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ 

2025/05/01

ΕΝΘΡΟΝΙΣΗ ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ

  
Η ΕΝΘΡΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΚΟΥΡΑ ΜΕΓΑΛΟΣΧΗΜΟΥ
ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΟΙΝΟΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Μέσα στην Αναστάσιμη χαρά τελέστηκε η ενθρόνιση του εψηφισμένου Καθηγουμένου, Ιερομονάχου π. Ευθυμίου Κωτούλα της Ανδρώας Ιεράς Μονής. Στις ιερές Ακουλουθίες και στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος κ. Κοσμάς βοηθούμενος υπό των  Ιερομονάχων Παν/του π. Θεοδοσίου Στυλιανού (της αδελφής Εκκλησίας Γ.Ο.Χ. Κύπρου) και του Παν/του π. Αθανασίου Δημουλά, αδελφού της Μονής. Η τελετή της ενθρονίσεως έλαβε χώρα μετά την Δοξολογία, προ της Θείας Λειτουργίας. Ο Σεβ. Αττικής κ. Κοσμάς παρέδωσε τα σύμβολα και τη Ράβδο της ηγουμενίας στον νέο Γέροντα της Μονής π. Ευθύμιο. Παρέστησαν αρκετές δεκάδες ευσεβών προσκυνητών στην άβατη για γυναίκες λόγω του ότι η Μονή ακολουθεί το Αγιορείτικο τυπικό. Κατά τη διάρκεια της κατανυκτική Θείας Λειτουργίας έλαβε το Μέγα Αγγελικό Σχήμα ο Οσιώτατος Μοναχός π. Πέτρος, αδελφός της Μονής. Καταλλήλως κήρυξε το θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Αττικής κ. Κοσμάς, αναφερθείς στην ανάγκη πνευματικής ανασυγκρότησης και προόδου του πνευματικού έργου της Εκκλησίας μας. Ευχήθηκε και νουθέτησε δεόντως τόσο το νέο Καθηγούμενο π. Ευθύμιο, όσο και τον καρέντα μεγαλόσχημο Μοναχό π. Πέτρο, αναφερόμενος στις περισσότερες ευθύνες και αγώνες που σημαίνουν τα ανώτερα αξιώματα. Τέλος, ευχήθηκε να έχουμε κι άλλα χαρμόσυνα γεγονότα για την Εκκλησία μας. Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας παρατέθηκε τράπεζα επιγείων αγαθών για όλους τους προσκυνητές από την φιλόξενη αδελφότητα της Μονής.

Η Ιερά Ανδρώα Μονή Οσίων Αγιορειτών Πατέρων Βιλίων Οινόης Αττικής ιδρύθηκε το 1997. Οι αυτάδελφοι Μοναχοί π. Κασσιανός και π. Νεκτάριος δώρισαν τα κτήματα τους για την ανέγερση της Ιεράς Μονής Οσίων Αγιορειτών Πατέρων Δερβενοχωρίων. Η Μονή τυγχάνει πνευματικό καταφύγιο και σύγχρονο φυτώριο του Ορθοδόξου Μοναχισμού και του Ιερού Κλήρου της Εκκλησίας μας. Λίγο αργότερα η Μονή ξεκίνησε την λειτουργία της με την ευλογία του αοίδιμου Μητροπολίτου Αττικής και Μεγαρίδος κυρού Ματθαίου (+2001) προκειμένου να φιλοξενήσει διωκόμενους Ζηλωτές Πατέρες και μοναχούς της Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως Κουβαρά. Το 2005, με την χειροτονία του αοιδίμου Μητροπολίτου Θηβών και Λεβαδείας κυρού Χρυσοστόμου ξεκίνησε μια νέα περίοδος ακμής και ανάπτυξης τόσο σε έμψυχο, όσο και σε κτηριακό δυναμικό. Έφερε μαζί του το πνεύμα του Ορθοδόξου ησυχασμού των Ζηλωτών Αγιορειτών Πατέρων. Την ίδια χρονιά, ο μακαριστός Μητροπολίτης Θηβών κυρός Χρυσόστομος τέλεσε τα ιερά εγκαίνια της Μονής. Στην ακμή της η Μονή προσέγγισε τους 20 αδελφούς και σήμερα αριθμεί 10 πατέρες, νέων κυρίως σε ηλικία.

Ευχόμαστε η Παναγία και Κυρία του Αγίου Όρους να σκεπάζει τους Πατέρες και την Μονή, πρεσβεύοντας στον Υιό και Θεό μας. Με τις ευχές απάντων των Οσίων του Άθωνα να προοδεύει το πνευματικό έργο και η αρετή της αδελφότητας, γινόμενοι πνευματικός φάρος στο σημερινό πνευματικό σκοτάδι του 8ου αιώνος. Τέλος, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός να φωτίσει όσους αθέτησαν τους φοβερούς μοναστικούς τους όρκους και να τους επαναφέρει στον Πατρικό Του Οίκο. «Δυνατός γάρ ὁ Θεός ἐστι πάλιν ἐγκεντρίσαι αὐτούς εἰς καλλιέλαιον» (Ρωμ. ΙΑ ́ 23).